23948sdkhjf

Transporterhvervets fremtid

Formand Anker M. Jensen fastslog i sin beretning, at det er transporterhvervet selv, der har den største indflydelse på erhvervets fremtid. Helt ned til den enkelte transportvirksomhed. Transport-Tidende bringer her uddrag af beretningen

- Hvert enkelt medlem er med til at forme omverdenens syn på erhvervet og dermed de vilkår, vi skal arbejde under. Derfor hviler der også et stort ansvar på den enkelte virksomhed. På det vigtige image-område kan ingen transportvirksomhed tillade sig at lurepasse eller spille med fordækte kort. Samfundet kræver, at vi på alle punkter er et åbent erhverv.

Fremtiden for transporterhvervet er - som i alle andre erhverv -afhængig af gode karakterer. Foreløbig har vi fået karakteren ?Bestået?, men heller ikke mere. Det er specielt faget ?Adfærd?, der trækker gennemsnittet ned.

Hvad hjælper det så at få gode karakterer i politisk indflydelse, synlighed i medierne og i erhvervets samfundsmæssige nødvendighed! På grund af for dårlig opførsel på vejene får vi ikke det gennemsnit, som vi selv mener, vi fortjener, sagde Anker M. Jensen og fortsatte:

- Færdselspolitiet rammer plet med udtalelsen: Der er gode penge at tjene i overtrædelser. Ophavsmanden til denne meget rammende udtalelse er en god bekendt af transporterhvervet ? nemlig chefpolitiinspektør Mogens Wilbert.


Amoralsk holdning

Formanden påpegede, at det danske transporterhverv spiller en nøglerolle i samfundet.

- Vi er samfundets krumtap. Vi er dem, de andre ikke kan undvære. Men hvorfor gør vi det så svært for os selv? Det er for billigt at sige, at det er transportprisen, der styrer vores adfærd og dermed trafiksikkerheden. Det er direkte amoralsk at have en sådan holdning.

Vi ved, at der er et pres for at få billigere transporter. Vi hører ofte det synspunkt, at DTL skal sikre en stadig strøm af nye vognmænd, der kan kastes ud på markedet. Hvem kan ansvarligt understøtte et sådant synspunkt, når vi ved, at den stadige jagt på lavere priser kun efterlader et spor af ulovligheder, konkursramte virksomheder og personlige skæbner.

Derfor er det så vigtigt, at alle led i transportkæden deltager aktivt i arbejdet med at forbedre trafiksikkerheden. DTL har et sæt etiske normer, som uden problemer kunne udvides til også at omfatte transportkøberne ? speditører og virksomheder.

På den måde kan vi komme de værste unoder til livs. Intet led i transportkæden kan holde til de mange eksempler på, at nu har en vognmand igen snydt på vægten. Selv om det altid kun er vognmanden, det går ud over, sagde Anker M. Jensen og fortsatte:


Udvidet ansvarsgrundlag

Hvis vi skal gøre op med den ansvarsløshed, som vi er vidne til, så kræver det, at ansvaret belaster alle led i kæden. Jeg taler her om et udvidet ansvarsgrundlag med klare ansvarsregler. Vi kender det fra farligt gods-området.

Det skal koste for en transportkøber at afgive en kørselsordre, som transportkøberen ved, det er umuligt at udføre uden at overtræde de gældende regler.

Spørgsmålet om DTL?s eventuelle indtræden i HTS fik naturligvis også plads i formandens beretning.

- Bestyrelsen søger hele tiden at opsamle de signaler, den får fra medlemskredsen. Det er vores pligt. Det er det grundlag, vi er valgt på. Men bestyrelsen har også en anden væsentligt pligt. Nemlig pligten til hele tiden at se fremad og være på forkant med de muligheder, der kan være til gavn for DTL. Både her og nu og på længere sigt.

Bestyrelsen har valgt at sætte kursen mod et medlemskab af HTS. Det gjorde vi også for godt to år siden, men dengang fandt medlemmerne, at en sådan væsentlig beslutning var lige lovlig tæt på etableringen af DTL i 1999. Den generelle opfattelse var, at der ikke var grund til at forhaste sig.

Siden da er udviklingen unægtelig gået hurtigt inden for organisationsverdenen. HTS er ved at udvikle sig til den største branche- og arbejdsgiverorganisation i Danmark. Stadig flere organisationer lægger billet ind for et medlemskab i HTS, der organisatorisk består af tre ben: Handel, Transport og Service.

Bestyrelsen har klart vurderet, at DTL kan styrke sin position og indflydelse som en helt afgørende del af en stor og indflydelsesrig erhvervsorganisation, sagde Anker M. Jensen inden han sluttede med at takke DTL?s medarbejdere og kollegerne i Bestyrelsen for et godt samarbejde.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073