Oslo stiger stærkt ? og København holder tæt..
Men en lille rundgang i de skandinaviske hovedstæder viser, at udviklingen i hvert fald er stormende i Norge. Her siger tallene for Oslo Gardermoen lufthavn, at de samlede mængder er steget med 10 procent i marts, hvor der blev håndteret i alt 6,760 tons fragt og post.
For perioden januar-marts er fremgang i Oslo på seks procent, til 18,364 tons fragt og post. Men ? der er alle gode udsigter til, at månederne fremover vil holde overliggeren i de høje huller: Effekten fra den nye fragter fra Korean Air, der nu lander i Oslo på sin vej fra New York til Korea, vil vise sig stærkt. Der er store mængder norsk laks, der bare venter på flyvelejlighed, og allerede i dag flyver Aeroflot fersk norsk laks fra Oslo til Japan. Så på årsbasis vil fremgangen nok nærmere komme til at ligge på de ti end på de seks procent..
Så er der Stockholm Arlanda: Her er billedet bestemt ikke så lystigt. Arlanda har set sin luftfragt i en fortsat rutschetur gennem de senere år. Grunden er nok, at fragten går mere og mere væk fra startbanen og ind på de svenske motorveje med retning mod København eller andre kontinentale lufthavne i Europa. Samt at integrators ændrer trafiksystemerne i retning mod flere direkte forbindelser uden om regionale sub-hubs. En udvikling, der rammer både Stockholm og Københavns lufthavne.
Nedgang i Arlanda
I hvert fald har Stockholm Arlanda set en voldsom nedgang i perioden januar-marts i år på 29.3 procent i mængderne. Nemlig fra 30,759 tons i 2003 til 21,741 tons i 2004. Det er især Europa-fragten, der falder ud; den udgjorde i januar-marts 2003 hele 76.5 procent af de samlede mængder, og de er siden faldet med 34 procent i dette års første kvartal. Og det er som sagt en løbende, nedadgående udvikling.
København
Og så er der jo København, der holde kortene (for?) tæt til kroppen: Her har vi kun tallene fra januar at se på. Og de siger, at de samlede mængder gik op med 3.3 procent til 24,896 tons. Det var vel at mærke efter en lang sammenhængende periode præget at nedgang i mængderne og især nedgang i transferfragten, der er vital for lufthavnens volumen. For hele året 2003 var der tale om en nedgang på 10.2 procent.
Transferfragten udgjorde i 2002 74 procent af de samlede mængder. I 2003 faldt tallet til 68 procent ? og i januar 2004 var det 67.7 procent.
-----