Skibsfarten tager hånd om miljøet
Skibsfarten arbejder internatonalt med at forbedre skibenes miljøbelastning. Man er nu så langt fremme, at regulering af luftforureningen (MARPOL konventionen), snart vil kunne træde i kraft, efter at tilstrækkeligt mange lande har sagt ja til at ratificere tiltaget.
Der arbejdes ? især omkring CO2 ? med, et indeks-system for udledningerne og begrænsning af dem. Her spiller det også ind, at der gælder forskellige udlednings-krav til udviklinglande og ikke-udviklingslande.
Samtidig har en række havområder fået status som særligt følsomme havområder (også kaldet ?PSSA?er?) Det gælder Østersøen, med undtagelse af russiske farvande, farvandet omkring De Kanariske Øer og farvandet omkring Galapagos Øerne, som alle nu har fået principgodkendt deres status som særligt følsomt havområde. Beskyttelsestiltag behandles af IMO i 2005
Ophugning
Det er opstillet mål om at minimere mængden af farlige materialer i skibe, udstyre skibe med en deklaration af indhold af farlige stoffer, stille krav til ophugningsværfter, udvikle ophugnings/genanvendelsesplaner for skibe og udarbejde retningslinier for forberedelse før ophugning. IMOs retningslinier for ophugning af skibe blev vedtaget på IMOs generalforsamling i december 2003, og på nuværende tidspunkt arbejdes med koordinering af det videre arbejde mellem Basel Konventionens arbejdsgruppe, International Labour Organisation og IMO, oplyser Danmarks Rederiforening
Red Nordsøen
I øvrigt har Danmarks Rederiforening har tilsluttet sig EU projektet "Save the North Sea", der har til formål at ændre holdninger og opførsel vedrørende bortskaffelse af affald i Nordsøen.
Uanset love og regler, er det vigtigt at få skabt forståelse for, hvorfor affald ikke bare kan smides i Nordsøen eller for den sags skyld alle andre steder Projektet har blandt andet fokuseret på de store mængder plastik, der har forurenet Nordsøen og vist, hvilke store mængder, der findes i mågers maver samt det øvrige affald, der i dag findes på bunden af Nordsøen og skaber problemer for fiskeriet,. På internationalt plan har det siden 1989 været forbudt at kaste plast over bord fra skibe, og med en indsats fra dette projekt, herunder sikring af effektive modtageordninger for affald i land, bør det være muligt at løse problemet, lyder det fra Danmarks Rederiforening.
-----