23948sdkhjf

Et godt tilbud til samfundet

DTL-direktør Michael Svane gav på en DTL-konference i forbindelse med udstillingen Vestfyn Trækker en status over perspektivet for indførelse af MVT i Danmark på forsøgs-basis

- Tre, fire år. Så længe er det siden, planerne om at få etableret en forsøgsordning for kør-sel med modulvogntog på 25,25 m (MVT) i Danmark begyndte. Michael Svane slog fast, at det ikke mindst set ud fra et miljøsynspunkt er af væsentlig betydning, at projektet med modulvogntog sættes i gang.

I denne sag har der været god støtte fra de to svenske lastbilproducenter Scania og Volvo, samt ikke mindst nogle af de vognmandsfirmaer i Danmark, der allerede har en stor porti-on erfaring i at køre med modulvogntog i bl.a. Sverige.

Megavogntog (MVT) må benyttes frit i de to EU-lande Sverige og Finland, mens der er forsøgsordninger på vej i både Holland og Frankrig. I Tyskland bryder man sig officielt ikke om MVT, men der har siden 1986 været kørt med en snes vogntog mellem Travemünde og Hamborg. Disse vogntog er væsentlig længere end 18,75 m, tæt på 24 m lange og kan klare en 20 fods container og en 40 fods container på én gang.

Når man benytter MVT i de to nordiske lande, skyldes det ikke mindst det store transport-behov fra skovindustrien, der også har medført, at man i Norge kører med 23 m lange skovvogntog.

Ifølge et EU-direktiv vil det faktisk være muligt at indføre MVT i alle EU-lande. Men her-hjemme blev der udfærdiget en politisk såkaldt musketer-éd, om at der ikke måtte laves grænseoverskridende transporter med vogntog, der var større end dem vi allerede kendte i Danmark.


Forsøg er lovlige

Derimod må der gerne etableres nationale forsøgsordninger- Og det er netop det DTL arbejder på.

- Mulighederne er jo til at få øje på. Og fragtflyene bliver større, fragtskibene bliver større, hvorfor skal der så ikke ske en produktudvikling inden for landevejstransporten? spurgte Michael Svane.

Sidste år var Folketingets Trafikudvalg med på en tur til Sverige, så de kunne se hvordan megavogntog fungerer i praksis. Trafikpolitikerne viste sig da også positivt overfor dem. Siden er der så blevet udarbejdet en rapport om modulvogntog. En rapport der skulle vur-dere mulighederne.

Rapporten udpegede hele motorvejsnettet som det kommende modulvogntogsvejnet. Samtidig mener man fra forfatternes side, at der skal etableres såkaldte omladestationer, der er anslået til at skulle koste 174 mio. kr. Det har dog meget lidt med virkeligheden at gøre, og er blevet kaldt skrivebordsarbejde.

- Vi er nu i drøftelse med Trafikministeriet om, hvordan vi lander dette projekt sagde Mi-chael Svane. Projektet forventes nok forhandlet på plads i slutningen af 2004, så man vil allertidligst kunne forvente at få lov til at køre med MVT i Danmark i begyndelsen af 2005 eller i løbet af 2005. Vi havde jo forestillet os en forsøgsordning, hvor der kunne køres f.eks. fra terminal til terminal.


To verdener mødes

- Det er jo to verdener der mødes i denne sag, hvilket er helt tydelig i den udfærdigede rapport, fastslog han og gennemgik situationen:

Trafiksikkerheden ved brug af modulvogntog skal være helt i orden, det er en forudsæt-ning. Der kan være diskussion om de tekniske krav, og vi vil gerne efterkomme eventuelle tekniske krav.

Der er punkter som vejnet og trafiksikkerhed. Disse faktorer får ikke sagen til at gå hurtige-re. Det er jo et godt tilbud til samfundet. Ved at tredoble afgiftsniveauet på brændstof vil man højest kunne reducere CO2-niveauet med 5 procent. Ved at indføre MVT viser be-regninger, at man vil kunne opnå en reduktion på ikke mindre end 15 pct. Ingen andre kan give et så godt tilbud til samfundet.

- Vi synes det er et rigtig godt tilbud, som samfundet bør tage imod. Hvis ikke man kan tage imod det tilbud, vil vi have svært ved at kunne komme tilbage og blive taget alvorligt på områder omkring miljø og udslip m.v., lød det fra Michael Svane.


Værd at vente lidt på

Til gengæld skal alle vognmænd ikke regne med at kunne komme til at køre med MVT i alle mulige forskellige kombinationer fra dag ét. Hvis alle vil have alt fra den første dag, bliver det ikke til noget. Omvendt: Hvis vi af politikerne kun bliver tilbudt en forsøgsstræk-ning fra Slagelse til Odense, gider vi ikke bøje os efter det.

- Af hensyn til den internationale konkurrence er det nødvendigt at effektivisere transport-sektoren, så den kan efterkomme den stigende efterspørgsel. Trafiksikkerhedsmæssigt er der ikke problemer med MVT. Men spørger vi om vi kan få lov til at køre i morgen, så tror jeg helt sikkert at vi får et nej. Beslutningen vil som nævnt først være på plads sidst på året eller i 2005.

- Men den, der er på udkig efter den rigtige kæreste, venter gerne et par måneder, slutte-de DTLs ordførende direktør Michael Svane sit indlæg på Vestfyn Trækker.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063