Overkommelig flådestyring
TetraSoft A/S? nye flådestyringssystem MapFleet indholder ikke banebrydende nyskabelser på området. Men MapFleet tilbyder brugerne et komplet flådestyringssystem til en ganske attraktiv pris.
MapFleet kan naturligvis vise disponenten, hvor det enkelte køretøj befinder sig i real time. Men også mere end det: MapFleet kan anvendes til at overføre data, tekst, tale og billedbeskeder mellem kontor og køretøj. Ruten til den næste kunde og vigtige oplysninger om kunden kan vises på mobiltelefonen. Desuden er der mulighed for track-and-trace af de enkelte ordrer eller serviceopgaver. MapFleet er økonomisk overkommeligt, fordi det er baseret på standard komponenter.
Standardkomponenter
Systemet bygger som standard på en mobiltelefon og en GPS-modtager, der monteres i køretøjet. Kommunikationen mellem GPS-enheden og mobiltelefonen foregår trådløst ved hjælp af Bluetooth. Investeringen vil således typisk være mellem 4.000 og 7.000 kr. pr. køretøj inkl. professionel montering.
Abonnementsudgiften til MapFleet er 95 kr./måned. Mobilabonnement og udgifter til teletrafik oplyses til typisk 20 kr./måned med online registrering 24 timer i døgnet. Dataoverførsel foregår med GPRS som er betydeligt billigere end GSM.
- Med MapFleet har vi sat en ny standard for, hvor nemt og økonomisk man kan få overblik over virksomheders køretøjer. MapFleet kan anvendes af alle virksomheder som har medarbejdere på farten lige fra mindre håndværks- og servicevirksomheder til internationale transportvirksomheder, siger direktør Karsten Sand Bloch, TetraSoft A/S.
TetraSofts direktør oplyser, at selv ved et forholdsvis højt forbrug af data-transmission via GPRS, er prisen ganske overkommelig.
- Et eksempel er renovationsselskabet Renovest, der foretager omkring 250 registreringer pr. bil per dag. Her er ligger teleudgifterne typisk omkring 40 kroner per bil pr. måned, siger Karsten Sand Bloch.
Det er ikke muligt at genanvende gamle mobiltelefoner, hvis de ikke er udrustet med Bluetooth.
- Det skal helst være nyere mobiltelefoner, der anvender styresystemet Symbian, men lidt ældre mobiltelefoner med Bluetooth kan også anvendes via en Java-applikation, fortæller Karsten Sand Bloch.
MapFleet er fuldt integreret med TetraSoft?s MapBooking ruteoptimering og disponeringssystem, men systemet er en selvstændig løsning. MapFleet kan anvendes som det er, men kan også integreres i virksomhedens eksisterende, administrative system til støtte af planlægning og udførelse af transport- og serviceopgaver.
- Det kræver blot, at virksomhedens eget system kan generere data-dokumenter efter den åbne XML-standard og så er det forholdsvis simpelt at programmere software, der sørger for udveksling af data, siger Karsten Sand Bloch.
Standardløsningen kræver hverken, at der skal investeres i software eller installeres programmer hos brugerne, da al programafvikling foregår via Internet fra adressen. Den nødvendige software til mobiltelefonen sendes til telefonen ved tilmelding, og programmet installeres dernæst automatisk.
Der er tre forskellige adgangsniveauer til Internet-delen, idet virksomheden har adgang til alle funktioner, afdelingen har adgang til de funktioner, der er relevante for afdelingen, mens kunden kun har adgang til ordreinformationer.
MapFleet benytter vektorkort fra TeleAtlas, der opdateres to gange årligt, som dækker hele vejnettet i Europa helt ned til husnumre på de enkelte vejstrækninger. Som standard giver systemet mulighed for grafisk at vise køretøjets aktuelle position, den planlagte rute, planlagte og/eller udførte stop samt logning med grafisk visning af den kørte rute med oplysning om kørehastighed, køretid, stoptid, kørselsdistance m.v.
Systemet har en række øvrige funktioner bl.a. automatisk registrering af leveringstidspunkter, hastighedsprofiler på vejnettet, prognose for leveringstidspunkt (der kan sendes til kunden som SMS-besked eller e-mail) samt forsinkelsesalarm til kontoret, hvis køretøjer, leverancer eller serviceopgaver bliver forsinkede.
Systemet kan også fås til afvikling på PDA?er, tablet pc?er, bærbare computere m.v.
- Men for de fleste brugere er mobiltelefonen nok. Den er samtidig let at tage med sig, når man har ærinder uden for bilen, siger Karsten Sand Bloch.
-----