23948sdkhjf

Havnene skal afspejle den lokale udvikling

Oplægget til ny struktur betyder, at trafikopgaverne fremover alene skal varetages af kommunerne og staten. Udgangspunktet for regeringens oplæg er, at lokale trafikopgaver skal besluttes lokalt. Derfor forankres en række beslutninger hos kommunerne, mens sta-tens rolle skal være at sikre den landsdækkende sammenhæng i trafikken.

De danske erhvervshavne drives i dag primært af de kommuner, hvor havnene er belig-gende. Dog drives erhvervshavnene i Hanstholm og på Rømø som kommunale fællesska-ber mellem amt og kommune, det vil sige Viborg Amt og Hanstholm Kommune samt Søn-derjyllands Amt og Skærbæk Kommune.

Disse to kommunale fællesskaber blev oprettet, da staten i slutningen af 90?erne beslutte-de at overdrage statshavnene til lokalsamfundene, mens de øvrige statshavne, blev over-draget til de enkelte kommuner.


Stor lokal rolle

Det er regeringens ønske, at driften af havnene sker så tæt på borgerne som muligt, idet havnene mange steder spiller en stor lokal rolle både erhvervsmæssigt og rekreativt. En havn er i mange kommuner et vigtigt omdrejningspunkt for erhvervsmæssige aktivite-ter, men også for borgerne, som et sted, hvor der naturligt vil dannes fritidsmiljøer. Denne udvikling bliver også understøttet af den voksende tendens, der er til at inddrage egnede arealer ved eller i havnene til bolig- og fritidsformål.

Derfor foreslår regeringen, at ansvaret for de få havne, der i dag har delt amtsligt og kom-munalt driftsansvar, entydigt samles i kommunalt regi. Det betyder, at erhvervshavnene i Hanstholm og Rømø, samt enkelte fritids- og lystbådehavne, fremover skal ligge i rent kommunalt regi.


Havnens fremtid

En ændring i det delte kommunale og amtslige ansvar for havnene vil sikre, at havnene får den lokale forankring, som er væsentlig for, at de lokale ønsker, der er til en havns fremtid, herunder dens udvikling, såvel erhvervsmæssigt som rekreativt, kan fremmes bedst muligt.

Den foreslåede ændring på havneområdet understøtter desuden det udgangspunkt, der allerede findes i den nuværende havnelovgivning: at havnedrift skal være lokalt forankret.

Der er stadig to statsejede havne, Helsingør og Thorsminde. Det er fortsat regeringens intention, at også disse skal overdrages til de enkelte kommuner, hvis vi kan finde en for-nuftig løsning, i lighed med hvad der er sket med de øvrige statshavne siden 2000.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062