Internationalt samarbejde ? men hvordan
Hvilke samarbejdsformer står reelt til rådighed, og hvilke kunne anvendes i praksis til internationalisering af distribution. Det er emnet for et udredningsprojekt, som instituttet netop har afsluttet, der især ser på aktiviteten på det europæiske marked.
Projektet er gennemført i CALT-regi (Center for Anvendt Logistik og Transportforskning) med støtte fra Center for Logistik og Godstransport og indgår som en del af det samlede CLT projekt ?Udvikling af fremtidens transportkoncepter?. Projektet vil bl.a. blive præsenteret på sommerens NOFOMA konference (The Nordic Logistics Research Network) og det forventes, at der senere udarbejdes en kort guideline for valg af samarbejdsformer til international distribution.
Flere modeller
En international logistikleverandør (LSP) bruger flere forskellige organisatoriske modeller for at kunne tilbyde et tilfredsstillende netværk og services til den samlede forsyningskæde. Spørgsmålet er, hvorfor LSP'ere foretrækker én organisatorisk model frem for en anden, når de ønsker at udvide deres internationale forretning? Endvidere; under hvilke konditioner kan en bestemt organisations-model være et bedre valg end andre? Det er nogle af de centrale emner i udredningsprojektet.
Nødvendigheden af at undersøge området understreges af, at den hidtidige forskning på dette område især har været centreret om produktionsvirksomheder. Servicevirksomheder, særligt inden for logistik har kun i begrænset omfang været under luppen. De væsentligste samarbejdsformer, der er anvendt af LSP'ere i forbindelse med deres internationale ekspansion, omfatter det 100 procent ejede datterselskab, sammenslutning med virksomhed(er) i værtslandet (landene), ?Joint Ventures?, horisontale arrangementer så som strategiske alliancer, ?Franchising?, forskellige former for arbejdende partnerskaber. Endelig den vertikale integration i strategiske alliancer af typen 3. parts logistik eller 4. parts logistik.
Hvad med risici
De afgørende faktorer for valg af samarbejdsmodel kan opdeles i eksterne og interne. Til de førstnævnte hører bl.a. usikkerhed omkring sociale, politiske eller økonomiske risici på såvel globalt som regionalt og lokalt på værtslandsniveau. I de interne faktorer indgår virksomhedens størrelse, økonomiske muligheder, viden og erfaring m.m.
For hver af de i udredningsprojektet beskrevne 11 eksterne og interne faktorer eller variabler opstilles i skemaform et sæt af 10 generelle forslag til valg for alle typer af samarbejdsformer eller reguleringsrammer samt 12 specifikke forslag for internationale transport- og logistikleverandører.
Spørg barePå baggrund heraf samt uddybninger i teksten kunne virksomheden have et effektivt hjælpeværktøj til at træffe strategiske beslutninger som hvilken type af samarbejdsform, der i den konkrete situation bør foretrækkes.
Instituttet står gerne til rådighed for virksomheder, der måtte have behov for hjælp i konkrete overvejelser om det mest hensigtsmæssige valg af samarbejdsform.
-----