Spotlight på speditørerne
Ejerleder Flemming Rung, Baltship A/S, Århus:
- Baltship A/S er en mindre speditionsvirksomhed, og hvis jeg skal beskrive den øjeblikkelige situation for speditionsbranchen, bliver det med udgangspunkt i vores mere begrænsede verden.
- Baltship A/S har to aktivitetsområder: Det ene er projekttransporter, der står for omkring 60-65 procent af vores samlede omsætning, - det andet er transporter til Baltikum, Rusland og Cis-staterne.
- Hvis vi starter med sidstnævnte, er der sket det særlige, at der de seneste fire til fem måneder har været unormal stor aktivitet og meget store godsmængder. Mange af de øgede godsmængder skyldes formentligt EU's udvidelse 1. maj, hvor fællesskabets grænser blev flyttet helt ud til den russiske grænse.
- Det gjorde, at de danske eksportører, der var i stand til det, transporterede så meget gods som muligt til Rusland i et forsøg på at opbygge lagrene der, - måske fordi de var usikre på, hvad fremtiden ville bringe, fortæller han og fortsætter:
- Da 1. maj oprandt, tabte markedet pusten, men det varede kun kort tid, så kom det i gang igen, og nu oplever vi igen stor travlhed og store godsmængder. Og det virker som om det holder med uformindsket styrke ? i hvert fald på kort sigt.
- En anden ting er, at vi hører fra folk i området, at forbrugerprisniveauet i de baltiske stater er steget en anelse efter indlemmelsen i EU, og ? normalt betyder det ? at også transportpriserne i området stiger. Derfor forventer vi, at distributionen i Estland, Letland og Litauen vil blive noget dyrere, men til gengæld er grænsebommene inden for Baltikumområdet fjernet, hvilket medfører større godsbevægelighed og gør transporterne mere glidende. Spin-off effekten heraf er kortere transit-tider, som igen vil afspejle sig i priserne, siger Flemming Rung.
- Som projektspeditør (vindmøllevinger, red.) er man altid afhængig af tidsforskydninger, men jeg synes, vi har haft travlt også på det område i de seneste seks måneder. Perioden har været præget af høj og stabil aktivitet, hvilket ser ud til at fortsætte. Formentligt flader kurven ud til sommer, hvor der så igen kommer fuld fart på. Tyskland plejer at aftage en del i november/december, men det er udelukkende landevejstransport. Projekttransporter er altid karakteriseret af bølgedale: nogle perioder med god vind i sejlene, andre med relativ lavt aktivitetsniveau, siger han og forklarer:
- Der er ofte tale om lang løbetid fra tilbudsgivning over planlægning til afskibning. Der kan ofte gå op til et par år, og derfor skal vi hele tiden være meget ajour med trenden.
- Skibsrederne har lige nu forgyldte tider: Søfragterne er siden september sidste år steget kontinuerligt, - og betydeligt. For eksempel på chartermarkedet, hvor vi taler om mere end en fordobling, men noget tyder på, at priserne flader lidt ud, måske endda falder over andet halvår 2004, vurderer Flemming Rung.
Danske Speditører: Tilfredsstillende udviklingSvend Buhrkall, landsformand for Danske Speditører:
- Det går helt generelt tilfredsstillende i speditionsbranchen, især for dem der arbejder med USA og Fjernøsten. Den store udfordring ligger imidlertid i det forhold, at de sender mere til Europa end vi sender til Kina, hvilket skaber lidt ubalance. Det samme gælder for USA, hvor den lave dollarkurs styrker de amerikanske varers konkurrenceevne.
- Åbningen af de nye Fællesskabslande er gået godt. Der har ikke været store problemer, og nu er toldformaliteterne faldet væk, så fortoldningsopgaverne er forsvundet fra speditørerne.
Men det har vi vidst længe, og vi beklager os ikke. Der kommer mere gods og større logistikopgaver, og det vil vi hellere beskæftige os med. Tyskland er det eneste marked, hvor der er status quo, og selvom marts måned var lidt bedre, så er der stadig ikke nogen tydelige tegn på store vækstrater, siger han.
- Jeg ser flere udfordringer i fremtiden. Både terrortrusselen efter 11. september og udvidelsen af EU med øget risiko for smugling af mennesker, narkotika og en lang række andre ulovligheder. Disse forhold gør, at vi fremover kommer til at bruge markant mere tid på forebyggelse, sikkerhed og kontrol. Indberetning er allerede påkrævet på skibscontainere og er på vej, når vi taler luftfragt, siger Svend Buhrkall.
- Det bliver sværere og sværere at være speditør, men også eksportør og importør vil blive inddraget i processen. Det bliver lidt mere komplekst, lidt mere ressourcekrævende, kan muligvis medføre forsinkelser, og øget tidsforbrug betyder i sidste ende altid større omkostninger. Hele vejen igennem
- Og den eneste måde vi kan begrænse det på er ved at forbedre samarbejdet hos alle parter igennem hele logistikkæden, fastslår Svend Buhrkall.
DFDS Transport: Tegn på vækst og flere transporterKurt Larsen, koncerndirektør DFDS Transport Group A/S
- I DFDS Transport Group har kun 30 procent af vore samlede aktiviteter udgangspunkt i Danmark, mens resten foregår i udlandet. Når vi indleverer regnskab til fondsbørsen, omfatter det hele gruppen totalt, men resultatet er meget stærkt præget af udlandet.
- Generelt er der ingen tvivl om, at det i øjeblikket går rigtigt godt. Det er også mit indtryk, at der er pæne resultater overalt i branchen både i Europa og i Danmark, i hvert fald er det meget mindre negativt end i mange år. Vi tjener penge, men det er måske ikke nogen nyhed, for det har vi gjort også i dårligere tider, enten ved effektivisering af driften eller andre tiltag.
- Lige nu er der tegn på vækst. Vi udfører flere transporter i dag, end vi havde gjort sidste år samme tid. Og det er ingen hemmelighed, at vi meget gerne vil købe op. Men vore overvejelser går nok mere i retning af, at det tager lidt længere tid at finde egnede emner, at de skal være mindre risikofyldt og de enkelte akkvisitioner mindre end oprindeligt planlagt. Det er ikke en ændring af købsstrategien men nærmere en følge af nogle erfaringer, vi har gjort på området. siger Kurt Larsen.
- På kort sigt ser markedet interessant ud, men falder der et par terroristbomber et sted i Europa, er der ingen tvivl om, at det rykker tingene. Men bortset fra det, skabes der vækst, ikke mindst i de nye lande, der er kommet med i fællesskabet 1. maj, siger Kurt Larsen og tilføjer:
- Jeg tror også, at produktions-outsourcingen til østlandene vil tage af. De når et mætningspunkt, og så har de ikke mulighed for at holde de meget lave lønniveauer, og så vil væksten flytte sig. Der vil komme vækst i Europa, hvor vi må konstatere, at østlandene har vækstpotentialet på deres side i øjeblikket.
Freja: Det går godt for de fleksibleFilialchef Jesper K. Petersen, Freja Transport Logistics A/S:
- Vi har det indtryk, at det går godt for virksomhederne i vores størrelse. Vi er lidt mere fleksible og hurtige til at tilpasse os skiftende markedsforhold, end de store er, og samtidig har vi en størrelse, der gør os attraktive for store, udenlandske samarbejdspartnere.
- Vi har strategiske samarbejdspartnere, der er større end os, i Italien, Spanien og Frankrig, mens vi i Holland og Belgien er repræsenteret af mindre virksomheder. I England har vi ny partner: RH Freight, Nottingham, der er Englands største engelsk-ejede, uafhængige speditør, siger han.
- Fremtiden ser også lovende ud. Samhandelen vil stige, og mængderne vil blive større. De nye EU-lande er en væsentlig faktor i den forbindelse og vil være det vækstlokomotiv, der trækker udviklingen videre. Konkurrencen er stadig hård, og vi opererer med uhyggeligt små marginaler samtidig med, at transportkøberne er blevet mere professionelle og stiller voksende krav til priser, teknologi og miljøhensyn, påpeger Jesper K. Petersen.
- Vi skal kunne tilbyde en stadig større produktpalet, både i Danmark og i udlandet, og erkender at vi skal sikre os større buying power, så vi skal vokse, både organisk men også ved fusion/opkøb.
- Det er et godt værktøj til at nå kritisk masse, som vi mener ligger omkring 1 milliard i omsætning på landbaserede transporter og logistikydelser, hvilket er det produkt vi leverer i eget hus, siger han.
-----