23948sdkhjf

Sommers Hjørne

Jeg hører til den gruppe mennesker, der forsvarer transportbranchen med næb og klør. Og derfor gør det mig ondt, at måtte fremkomme med det tunge skyts overfor branchen - eller rettere de mennesker i branchen - der er med til at fastholde det dårlige image, som seriøst arbejdende mennesker gør alt for at slippe.

Jeg hører til den gruppe mennesker, der forsvarer transportbranchen med næb og klør. Og derfor gør det mig ondt, at måtte fremkomme med det tunge skyts overfor branchen - eller rettere de mennesker i branchen - der er med til at fastholde det dårlige image, som seriøst arbejdende mennesker gør alt for at slippe.



Alt, alt for ofte oplever jeg ved selvsyn lastbilchauffører, der kører totalt hensynsløst i trafikken. Ikke nok med, at de kører alt for hurtigt - mange trækker hæmningsløst ud til overhaling lige for snuden af én. Eller når man på motorvejen kører efter en lastbil, der slingrer faretruende fra side til side. Når man så endelig med bævende hjerte har dristet sig forbi kan man se, at chaufføren sidder og rækker ud efter kaffekoppen, er optaget af at studere kort, læse avis - eller næsten det værste, sidder afslappet med fødderne oppe i frontruden -

samtidig

med han kører.

I en artikel inde i bladet beretter vi bl.a. om nogle af Volvos nye sikkerhedsmæssige tiltag. Et eksempel på noget af det fremtidens lastbiler kan være udstyret med, er et system, der - når der kommer en SMS-besked til føreren af lastvognen, der f.eks. befinder sig en rundkørsel - vil være i stand til at undertrykke denne SMS, indtil vognvoget igen kører ligeud. Styret via sattelitsystemer - fagre nye verden.

Når man ser situationer som ovenfor beskrevet, kan man måske godt forstå, at færdselspolitiet finder det rigtigst at sende såkaldte overvågningsbiler på gaden. Overvågningsbiler med indbyggede kameraer, hvor kameraet sidder i en højde, så det kan filme direkte ind i førerhuset på lastbiler. Men jeg - formentlig sammen de fleste andre indenfor branchen - mener det er vigtigt, at det ikke udvikler sig til en heksejagt kun på lastbiler.

Det ville være ønskeligt om transportvirksomhederne på forhånd kunne

tale

sig til rette med chaufførerne.

Men hvis der skal være overvågning, skal det gælde for alle slags trafikanter.

For det er så sandelig ikke kun nogle lastbilchauffører, der opfører sig utilstedeligt i trafikken. Prøv lige at lægge mærke til de massevis af varevogne, der kommer med speederen i bund i overhalingsbanen - så er det bare om at komme væk, når man kommer luntende med 130 km i timen (efter de nye fartgrænser). For slet ikke at tale om cyklisterne. Man tør næsten ikke begive sig ind i en større by en morgenstund. Her er det simpelthen cylisterne, der er herrefolket. Jeg har selv oplevet en cyklist, der greb fat i bagrudeviskeren på min bil da han kom susende i fuld fart - jeg overdriver ikke hvis jeg siger med 40 km i timen. Eller den mor, der med ungerne på bagsædet er på vej til børnehave eller skole, travlt optaget af at tale i

håndholdt

mobiltelefon...

Det er nok de færreste af os, der kan sige sig fri for at have overtrådt færdselsloven på et eller andet tidspunkt, og vi bør også tænke over de konsekvenser vore handlinger kan få.

Sikre biler, er biler, der ikke kører hurtigere end deres chauffører tænker !

- og husk at det vigtigste sikkerhedsudstyr i ethvert køretøj, er den hjerne, der sidder bag rattet.

Ha' det godt til vi ses igen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065