23948sdkhjf

Silkeborgs største kranoperatør

De fleste kender firmaet Jens Konrad, men forbinder det mest med silo-transporter, og mange i transportbranchen forbinder nok også navnet med de flotte Scania Vabis veteran-lastbiler.

De fleste kender firmaet Jens Konrad, men forbinder det mest med silo-transporter, og mange i transportbranchen forbinder nok også navnet med de flotte Scania Vabis veteran-lastbiler.



Transportvirksomheden Jens Konrad er meget andet end transport af sand i silotankvogne og flotte veteranlastbiler.

Den alsidige vognmandsvirksomhed omfatter også seks lastbiler med kraner i størrelse fra 7 t/m op til den største kran - en EFFER 1150. Sidstnævnte kran har faktisk afløst en 30 ton mobilkran.

Vognmand Jens Chr. Beck siger til Trans Inform, at den var for upraktisk til hans firma:

- Ofte har vi brug for at kunne transportere noget med ud til stedet, hvor løfteopgaven skal udføres, og så skulle der alligevel altid en lastvogn af sted ved siden af.

Lastbiler med påmonterede kraner er et fænomen, som har været kendt i firmaet siden 60erne. Man har derfor mange års kompetence i brug af kraner.

Opgaverne omfatter da næsten også alt, hvad man kan tænke sig . Det gælder rene løfteopgaver, det gælder hejsning af elementer på byggepladser, transport og løft af store pavilloner, hejsning og baksning af tunge maskiner og det gælder trapper til grabarbejde, hvor der f.eks. også fyldes sandkasser med sand.

Handler det om baksning, benyttes der ofte en gaffeltruck som firmaets vogne selv medbringer ud til åstedet.

Bare en prøve

- Vi har mange sjove opgaver, fortæller Jens Chr. Beck.

- F.eks. har vi oplevet kunder, der har fået kørt to maskiner fra Silkeborg til Sjælland, hvor vi har aflæsset maskinerne med kraner for derefter at bakse dem ind på plads i en hal. Efter veloverstået operation fik vi at vide, at det var vi gode til, og det bare var en prøve. Kunden skulle bare lige tjekke maskinerne, inden de skulle eksporteres.

- Vi blev spurgt, om vi kunne opbevare maskinerne i et tørt og opvarmet lagerrum, hvilket vi sagtens kunne klare. Så derefter blev maskinerne igen afhentet og kørt på vort lager. Efter en længere periode blev den ene maskine kørt til Irland, hvor vi var ovre med eget materiel og personale for at bakse maskinen på plads.

- Og efter yderligere et tidsrum lavede vi den samme transportoperation med den anden maskine. De to maskiner var dog meget kostbare (ca. 6 mio kr. pr. stk.) så man skal have et ansvarsbevist personale, og materiellet skal være i top, inden man giver sig i lag med den slags opgaver, siger vognmand Jens Chr. Beck.

Han er udlært lastbilmekaniker hos den lokale Scaniaforhandler, Dieselhuset A/S.

Efter mekanikertiden gik han for 17 år siden ind i vognmandsforretningen, hvor han er tredje generation.

Fingeren på pulsen

Jens Konrad A/S råder over 18 trækkende enheder, fire forvogne, 30 trailere der omfatter silotankvogne, tippeladstrailere, nedbyggede udtrækstrailere, maskintrailere og åbne og lukkede ligeud trailere. Desuden har firmaet fire påhængsvogne og to kærrer.

Til at servicere specialtransporterne har firmaet også egen følgebil med tilhørende udstyr. Den daglige drift af den store vognmandsvirksomhed forestås af kørselsleder Jørgen Faaborg samt direktør Jesper Nørskov, mens vognmand Jens Chr. Beck selv kører med en kranvogn - og dermed hele tiden har en finger med i spillet, ligesom han har gode kontakter til kunderne.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062