23948sdkhjf

Gigant Aksler overtager fransk konkurrent

Gigant-aksler er ikke noget udbredt mærke i i Danmark, men der er stigende import af køretøjer med Gigant-aksler. Stor Broshuis-ordre med Gigant-aksler.

Gigant-aksler er ikke noget udbredt mærke i i Danmark, men der er stigende import af køretøjer med Gigant-aksler. Stor Broshuis-ordre med Gigant-aksler.



Den tyske producent af aksler til trailere og påhængsvogne, Trenkamp & Gehle GmbH (Gigant) med hovedsæde i Dinklage, har netop overtaget sin franske konkurrent, Société Mécanique de Bernon, der indgik i den konkursramte General Trailers Gruppe i Frankrig. Hermed udvider den tyske produktionsvirksomhed både produktsortiment og servicedækningen i Europa markant.

På vej i Danmark

- Gigant akslerne er ikke særligt udbredt i Danmark, siger ejerleder Jens Sørensen, J.S. Komponenter i Greve, der står som eneimportør af Gigantprodukterne i Danmark.

- Det ville være forkert at sige, at salget af akslerne er stort, så det vil jeg ydmygt afstå fra. Jeg vil tro, at der sælges mellem 10 og 20 aksler om året af det mærke. Men vi ville naturligvis meget gerne sælge mange flere. For det er fine aksler, og gode reservedele, Gigant fremstiller.

Men så længe der er så få anhængerfabrikker i Danmark, som der er, er der nok ikke store chancer for at omsætningen vokser særligt meget. Derimod er der stigende interesse for at importere køretøjer med Gigant-aksler, og når det er situationen, så øges behovet for reservedele tilsvarende. Den udvikling er godt i gang i øjeblikket, og derfor er vi også i færd med at definere, hvilke reservedele vi skal have på programmet for at dække markedet. Gigant aksler benyttes af flere og flere producenter over hele verden, men er ikke særligt ubredt i Danmark. Her til lands er Gigant bedst kendt for sine fjederophæng.

Venter opsving

Preben Jensen Holm, Skanderborg, er skandinavisk repræsentant for Broshuis, den hollandske producent af udtrækstrailere og blokvogne.

- Broshuis har fået en ordre på levering af 103 fire-, seks- og syvakslede blokvogne til det hollandske militær. Blokvognene forsynes med Gigant-aksler, og det er første gang Broshuis benytter det mærke. Den store ordre betyder, at prisen på akslerne er forhandlet i bund, og det får naturligvis også indflydelse på mit salg af Broshuis i Skandinavien.

Jeg har allerede de nye køretøjer på programmet og har solgt 10 styk monteret med de nye aksler, og det er til konkurrencedygtige priser. Jeg forventer et kraftigt opsving i salget af disse køretøjer i Skandinavien og har henvendt mig til den danske importør for at sikre, at servicen er tilstrækkeligt velfungerende og udbygget, så vi kan klare den forventede vækst, når den kommer.

Købet åbner ny muligheder

Markus Gehle (33) direktør i både Trenkamp & Gehle og SMB, siger i forbindelse med købet:

- Jeg ser gode muligheder i overtagelsen af SMB, og jeg forstår også, hvorfor General Trailers var SMBs største og stort set eneste kunde: Årsagen er oplagt: Ingen støtter frivilligt konkurrenten gennem køb hos dennes virksomheder. Men nu åbner der sig andre muligheder på markedet.

Gehle fortsætter: - Gigant har besluttet at sælge SMB-fabrikatet som selvstændigt mærke ved siden af Gigant. Det skyldes, at SMB og Gigant hver især har specielle fortrin: SMB er i Europa bedst kendt som leverandør af standardaksler til trailere og påhængsvogne, og sælger dem enten med skive- eller tromlebremser. SMBs produkter udmærker sig ved høj driftssikkerhed, en mindre akseldimension samt stort produktionssammenfald af enkeltdelene: For eksempel er alle SMB-aksler udstyret med ens lejer. Derudover er SMB-akslerne kendt for at være lette at servicere, idet skiven er anbragt udvendig i forhold til navet. Der er begrænsede vedligeholdelsesomkostninger og et meget udbredt europæisk servicenet.

- Tromlebremserne på Gigant-akslerne er også servicevenlige, idet tromlerne er monteret udvendig i forhold til navet. De har kompakte lejer og beskyttede ABS-sensorer i hjulkappen. Gigant indeholder letvægtsaggregatet FB 70, dog ligger Gigants fokus på aksler til lave og nedbyggede køretøjer på mellem 10,5 og 12 ton.

Hele Europa

Gigant leverer i dag aksler til næsten alle europæiske fabrikanter af akseltrailere.

Udover aksler fremstiller Gigant fjederaggregater og trykluftsbeholdere. Firmaet, der er familieejet, blev grundlagt i 1973 og beskæftiger i dag 210 medarbejdere på tre produktionssteder i Europa, foruden SMB. I dag fremstiller virksomheden årligt omkring 26.000 Gigant-aksler, og årsomsætningen beløber sig til 48 millioner EUR.

- Gigant og SMB supplerer hinanden godt, udtaler direktør Markus Gehle og peger samtidig på en række vigtige synergieffekter, som overtagelsen af SMB vil medføre i fremtiden. - I det store hele er en lang række af komponenterne ens og vil fremtidigt kunne fremstilles under et.

- Også produktudviklingen vil kunne drage fordel af samarbejdet: Vi kan i fremtiden udveksle viden og know-how, der vil betyde vækst i kompetencen og give os et vigtigt forspring frem for konkurrenterne, slutter Markus Gehle.

Omkring 70.000 aksler blev der årligt fremstillet på SMB i St. Thibault ved Troyes. Virksomhedens stort set eneste kunde var General Trailers, Frankrig, der solgte GT, Benalu, Fruehauf og Trailor.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063