23948sdkhjf

Jyske vognmænd går forrest med operationel leasing

Især sønderjyske vognmænd og transportvirksomheder benytter sig i stigende grad at operationel leasing. Det skyldes først og fremmest, at hovedvægten af eksporttrækkere, som er særligt egnet til operationel leasing sælges i netop dette område, påpeger Nordania Leasing

Især sønderjyske vognmænd og transportvirksomheder benytter sig i stigende grad at operationel leasing. Det skyldes først og fremmest, at hovedvægten af eksporttrækkere, som er særligt egnet til operationel leasing sælges i netop dette område, påpeger Nordania Leasing



En anden årsag tilskrives den hårde konkurrencesituation i et internationalt miljø, hvor især de største operatører går forrest i anvendelsen af det operationelle leasingprodukt. En statistik fra en af Danmarks største flådeejere, Nordania Leasing viser, at 80 procent af de operationelle kunder er fra det jyske.

Nordania Leasing, der administrerer flere end 7.500 enheder i hele Norden, har således klart den største andel af operationelle leasing kunder i Jylland og specielt Sønderjylland. 80 procent af Nordanias operationelle kunder er således fra Jylland.

- Tager vi udgangspunkt i de operationelle kunder, så er der en klar overvægt af operationelle kunder i det jyske område og specielt i Sønderjylland. Det skyldes i høj grad, at hovedvægten af eksporttrækkere, som er særdeles velegnet til operationel leasing, sælges i netop dette område samt at konkurrencen i dette internationale miljø er meget hård, siger forretningsområdedirektør hos Nordania Leasing, Jens Andersen.


Leasing selskabet har risikoen

Operationel leasing betyder, at det er leasing selskabet, der påtager sig risikoen på restværdien. Finansiel Leasing er et produkt, hvor kunden har risikoen på aktivet.

Operationel leasing blev introduceret på det danske marked i 1995, og Nordania betalte i starten også sine lærepenge. Men nu har virksomheden erfaringsgrundlaget og værktøjerne til at udarbejde den rigtige restværdi og de rigtige priser, og Jens Andersen forudser, at operationel leasing vil vinde endnu mere indpas på det danske marked.

- I takt med den stigende konkurrence i landtransporterhvervet bliver der mere og mere behov for at have likviditet i virksomheden, så der kan investeres i primær drift. Det vil sige, at man sætter fokus på kerneforretningen og outsourcer øvrige ting. På den baggrund vil vi i fremtiden se flere landtransportvirksomheder gå over til at bruge operationel leasing, hvor der er en række tillægsydelser tilknyttet så som service, vejhjælp, vedligeholdelse, forsikring, indkøb af lastvogne, dæk og brændstof mm., siger Jens Andersen.

Stor procentdel

60 procent af leasingegnet materiel i transporterhvervet bliver i dag finansieret af leasingselskaber, og landtransportbranchen har været foregangsbranche i mange år. Til sammenligning gør kun 13 procent af det brede danske erhvervsliv brug af leasing som finansieringsform.

Sammenligner man det danske erhvervsliv med nogle af nabolandene, så halter Danmark bagefter. I Danmark leases der årligt for ca. 22 mia. kr., og leasingandelen ud af de totale investeringer udgør 13 procent. Til sammenligning udgør leasingandelen af de totale investeringer i Sverige ca. 23 procent og i England ca. 34 procent.

Nordania Leasing er stifter i 1966 og ejes af Danske Bank

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063