Dæk til danske lastbiler
Nordisk Dæk Import i Brørup er en af Danmarks største leverandører af dæk til lastvogne og lastvognsmateriel
Nordisk Dæk Import i Brørup er en af Skandinaviens førende leverandører af dæk til snart sagt ethvert tænkeligt formål. Herunder til lastbiler og materiel. Virksomheden sidder da også på en betydelig del af markedet for lastvogns- og anhænger/trailer dæk i Norden.
NDI A/S blev stiftet af direktør Benny Kristensen i 1970 med udgangspunkt i en mindre dæk-forretning, der i dag beskæftiger 560 ansatte og omsatte for 829 mio. kroner. Resultatet før skat blev 25 mio. kroner.
Nordisk Dæk Import har otte afdelinger i Danmark. Hertil kommer de godt 40 detailværksteder i datterselskabet Super Dæk Danmark. NDI har desuden to afdelinger i Sverige, fire i Norge, to i Tyskland og en enkelt i Storbritannien.
NDI's topmærke er Michelin. Desuden har man mærkerne Continental, Toyo, Fulda, Hankook og endelig Riken, der er Michelins eget lavprismærke.
- Konkurrencen på dæk-markedet er generelt blevet benhård de senere år. Undtagelsen er mærkevare-dæk som Michelins, hvor kunderne stadig er villig til at betale for høj kvalitet og teknisk avancerede produkter. Det er især vognmænd, der kører eksport, der vil betale en merpris for holdbarhed, slidstyrke, varme- og temperaturstabilitet og ikke mindst brændstoføkonomi, siger salgschef Steen Kikkenborg.
Han erkender blankt, at Michelin-dækkenes forspring til de billigere konkurrenter er skrumpet i de sidste 10 år.
- Tidligere var der et større kvalitets- og prisspring mellem "no-name"-dækkene og mærkevarene. Men kvaliteten er blevet meget høj, og udbuddet af forskellige dæktyper inden for de enkelte mærker er blevet meget bredt, fortæller Steen Kikkenborg.
Han nævner det koreanske dækmærke Hankook, som et typisk eksempel.
- Det er et mærke, som mange stadig rynker på næsen af, men de laver i dag fremragende dæk til lastvogne og busser, hvor de kan levere et komplet program, siger Steen Kikkenborg.
Kvalitetsstempel- Vi har en meget fordelagtig aftale med Michelin og et glimrende samarbejde, fortæller Steen Kikkenborg
Michelin har egen importørorganisation i Danmark, og det gælder også Continental.
- Vi køber også dæk direkte fra det danske selskab. Vi er ikke eneforhandler af Continental-dæk, men vi er den største aftager.
Nordisk Dæk Import har gjort det let for kunderne, at overskue hvilke dæk, der er egnede til netop den type kørsel, som deres lastvogne udfører.
I et simpelt skema med tabeller for fjerntranport, regional transport, by- og lokaltrafik, dårlig vej og byggepladser, off-road eller vinter, opføres egnede dæk fra de forskellige dækfabrikater. Naturligvis opdelt efter den akseltype, som dækkene skal placeres på.
Nordisk Dæk Import producerer selv 30.000 regummierede lastvognsdæk om året i datterselskabet Euroband A/S, der afsætter hele produktionen til NDI.
Euroband modtager omkring 40.000 nedslidte dæk, hvoraf hvert fjerde kasseres. Typisk på grund af revner eller flænger i selve dæk-karkassen. Den gamle slidbane raspes af i en moderne produktionshal, og nye slidbaner vulkaniseres på - i rask tempo på fabrikken i Brørup.
- Genanvendelse af dæk udgør en væstenlig andel af vores forretning, fortæller Steen Kikkenborg.
De gamle dæk kommer fra NDI's egne forhandlere.
- Vi tager alle vores egne dækmærker tilbage til genanvendelse. Det gælder også no-name-mærkerne, og det er faktisk et kvalitetsstempel. Man kan ikke regummiere noget billigt skidt, siger Steen Kikkenborg.
Euroband A/S var den første danske leverandør af regummierede dæk, der kunne E-mærke genanvendte dæk ifølge de nye EU-regler, der trådte i kraft sidste forår.
DækleasingNordisk Dæk Import A/S råder selv over en vognpark på 30 lastvogne og en række større kassevogne, der står for hovedparten af virksomhedens logistik.
- De 51 dækcentre i Danmark betyder, at vi har en veludbygget serviceorganisation, som kunderne efterspørger. Det er en af vores største styrker, siger salgschef Steen Kikkenborg.
Den landsdækkende serviceorganisation oprustede sidste år i marts på Tranportmessen i Herning med et nyt fastpriskoncept for dækservice.
- Fastprisaftalerne er blevet særdeles godt modtaget i transportbranchen. Både fordi den gælder for alle 51 centre i landet, og fordi det giver kunderne indkøbere en fast pris, siger Steen Kikkenborg.
Nordisk Dæk Import er også begyndt at tilbyde leasing af dæk til lastvogne og busser.
- Dæk betragtes traditionelt som forbrugsstoffer, og virksomheden kender sjældent omkostningerne. Her opnår kunden, at dækudgifterne bliver til en fast månedlig post, som de kan budgettere med, siger Steen Kikkenborg.
NDI har allerede indgået leasing-kontrakter med Arla, Marius Petersen, Statoil og Connex. Flere større virksomheder har vist interesse for ordningen.
- Vi kan mærke, at der er stigende interesse for konceptet. Men det kræver, at kundens vognpark har en vis størrelse, før det bliver interessant. En tommelfingerregel siger, at det mindst skal dreje sig om 50 trækkende enheder, før det bliver rentabelt, siger Steen Kikkenborg.
Leasingaftalerne fastsætter overordnede rammer for dækkenes standard og anvendelse, mens dækmønster og fabrikat vælges af NDI.
- Leasingaftalerne forhindrer også overforbrug. Der er typisk en tendens til at udskifte dæk på det lokale værksted, inden de er helt slidt op. Hvis vi har en aftale om minimum 2 millimeter dækmønster, så bliver dækket ikke udskiftet, før det er helt slidt op, og dermed er kunden sikker på en optimal udnyttelse af dækket, fortæller Steen Kikkenborg.
-----