Fint forbrug i ny Actros
Men mange aflæsninger og megen bykørsel betyder et højt brændstofforbrug
Et seksakslet vogntog med kølekasser, der kører fragt og distribution med mange på- og aflæsninger samt megen blandet kørsel - heraf meget i byområde - vil uvægerligt være omkostningstungt i brændstofregnskabet.
Vognmand Kurt D. Nielsen fra Werner Nielsen A/S i Horsens, har givet os et forbrugstal på 2,84 km ud fra en måling over en periode for firmaets nyeste lastbil - en Mercedes Actros 2541.
Om dette forbrugstal siger Kurt D. Nielsen, at det er fint - og det kan man ud fra de tidligere nævnte kørsels-forhold nok ikke sige noget til.
TvangsstyringVogntoget, der køres af chauffør Ole Simonsen, kører mellem landsdelene Jylland, Fyn og Sjælland og har hele tiden mange laste og losseoperationer.
Actrossen er udstyret med en V6 motor på 12 liters slagvolumen, der yder 410 hk. Gearkassen er af typen Telligent med halvautomatisk gearskift. Chassiset er med bogieaksel, der er både løftbar ved tomkørsel og tvangsstyret.
- Tvangstyringen er en meget stor fordel, siger chauffør Ole Simonsen til Trans Inform.
- Det letter kørslen på snævre områder, hvor der skal drejes meget. Samtidig er det med til at reducere såvel brændstof- som dækomkostningerne, siger han.
-----