Sommer kom til Haderslev
Den første Sommer-trailer, der er solgt af det nye selskab platz og boelslund a/s, er opbygget med vægt på funktionalitet og lang levetid
Efter en lidt omtumlet tilværelse på det danske marked, er Sommer nu solidt repræsente-ret af det nydannede selskab platz og boelslund a/s i Haderslev.
Og nu er den første nye Sommer-trailer blevet leveret. Det var til Sønderjyllands Fragt Service A/S, og vi har valgt den ud som Månedens Køretøj.
Dette eksemplar er en to-akslet citytrailer, med tvangsstyring af den bagerste aksel.
Traileren er tilpasset en to-akslet trækker og dermed en rigtig fragtmandstrailer.
Med sin Scania 94 foran den nye Sommer-trailer kan chauffør Calle takket være den sty-rende bagerste aksel, komme rundt på mange mulige og umulige steder. Og det er et must, når man kører fragt- og distributionskørsel.
Ud over at være specificeret til fragtmandsbrug er den nye Sommertrailer galvaniseret, så den forventes at have en lang levetid.
Selve traileren er opbygget med en fast aksel og en tvangsstyret aksel.
Den bagerste aksel er monteret på en selvstændig drejekrans og styres ved hjælp af et simpelt stangsystem fra en kile ved kongebolten.
Ladet er med fast presenningstag, gardinsider med den berømte fragtmandslem helt ude ved bagenden i højre side og en ZEPRO lift.
God surringUnder de to langsgående tagvanger i begge sider er den frie indlæsningshøjde 2525 mm. Bunden er udstyret med et rigtig godt surringssystem - en aluprofil kaldet Sommer-godssikringsskinne, der gør det muligt at placere surringsøjer, netop hvor man har behov for det i bunden. Der er en skinne i bunden i begge sider.
I den henseende må man sige, at det er begyndt at gå godt fremad de sidste par år. Det er da også nødvendig at have mere fokus på sikring af godset under kørslen - noget som tyskerne og dermed de tyske producenter af påhængsmateriel virkelig er begyndt at tage alvorligt.
Sønderjyllands Fragt Service's begrundelse for at anskaffe sig en Sommer er funktionali-tet og forventning om en lang levetid. Se eksempelvis en detalje som det store lys ind-vendig i taget. Det er af stor nødvendighed, at de folk, der skal benytte traileren, hurtigt kan finde godset - også når det er mørkt.
Et andet vigtigt punkt er ladbunden, der er en aluminiums dørkplade af low-noisetypen.
- Det er meget vigtigt, pointerer direktør Anni Schondelmeier fra Sønderjyllands Fragt Ser-vice A/S, at man ikke skal til at skifte bund i tide og utide. Traileren skal kunne holde til at køre hver dag.
Når det skal gå stærktEt tredje punkt, som man også har været meget opmærksom på, er alle de elektriske in-stallationer. Er de forberedt til at kunne klare det danske klima, specielt i vintertiden med salt på vejene.
Chauffør Calle Sørensen peger på, hvor let det er at arbejde med trailerens opbygning. Det er nemt at tage sidebrædderne væk og udløse en sidestolpe for at kunne køre den til siden.
Når man kører distribuerer gods, er det vigtigt at man hurtigt kan åbne og lukke. Der må ikke bruges unødig tid på at åbne siden. Efter den relativ korte tid, chaufføren har kørt med traileren, er hans bedømmelse, at det er en trailer af høj kvalitet, som passer godt til netop det sønderjyske fragtfirmas behov.
-----