23948sdkhjf

Vil betale for overlæs

- Det er efter min mening helt ude af trit med virkeligheden, at KK Transports aftaler indeholder et løfte om betaling af eventuelle overlæsbøder. Der kan naturligvis ske fejl under læsningen, og der kan også være forkerte oplysninger i papirerne, og hvis det sker, er KK Transports vognmænd jo uden indflydelse på, hvad de har fået på ryggen, og det er nok derfor paragraffen står i aftalen.

- Men ved at skrive, at de betaler overlæsgebyrer, indikerer KK Transport jo indirekte, at det er noget der sker, og at vognmanden må finde sig i, hvis det sker. Naturligvis vil KK Transport til gengæld friholde ham for de overlæsbøder, han får, - hvis han bliver taget - men det er jo ikke i trafiksikkerhedens interesse, og i øvrigt er det altid vognmanden, det i sidste ende går ud over.

- Desværre er der ikke altid kun tale om fejl. Vi ser også tit, at overlæs indgår som en fast brik i disponeringen. I virkelighedens verden foregår det ved, at vognmændene får for meget læs på bilerne, og når de ikke vil køre med de ekstra ton, får de forklaret, hvor døren er! Det siger lidt om, hvordan det foregår i dag. Det er vi vidende om , og det er noget vi skal bekæmpe, for det er ulovligt at køre med overlæs. Så enkelt er det.


Afviser overlæs-bestemmelse

KK Transport A/S, Struer, ejes for 50 procents vedkommende af Andreas Andresen, Padborg, og gennem holdingselskab af vognmand Peter Kristensen, der har fået mulighed for at kommentere sagen. Han afviser, at kontraktens ordlyd betyder, at KK Transport A/S kan komme til at køre med overlæs. ? Det er praktisk talt umuligt, udtaler han til Danmarks Transport-Tidende med henvisning til, at virksomheden transporterer brød og kød. ? Men er vi på kanten af loven med vores formuleringer, skal de naturligvis laves om. I øvrigt henviser han til administrationschefen, der har ansvaret for vognmandsaftalerne: - Jeg kan se, at det er en kæmpe tanketorsk, jeg har gjort mig skyldig i, siger Thomas Lind-Holm, og jeg vil på mandag, når jeg er tilbage på kontoret, sørge for omgående at rette teksten. KK Transport kører med løstrailer system, papirløse forsendelser og anvender færgefart, hvor kun traileren sejler med. Disse forhold kan i sjældne tilfælde medføre fejl, og vognmanden har ikke selv mulighed for at kontrollere, om der er sket en fejl. Endvidere kan der opstå læsnings- og stuvningsfejl. Løftet om betaling af overlæsgebyr er indføjet i aftalen på initiativ af en af vognmændene. Vi opfordrer ikke til at køre med overlæs. ? det vil jeg gerne understrege, slutter Thomas Lind-Holm.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062