23948sdkhjf

DFDS sætter endnu et skib i søen

Endnu henligger DFDS terminalen på Dampfærgevej i Københavns nordhavn som byggeplads, men det store byggeri har taget form og dannede en flot kulisse ved præsentationen forleden af DFDS Tor Lines nybygning ?Tor Primula?.

Ved samme lejlighed ? dagen var præget af forsvarets parade på Langelinje for kronprinseparret ? lå Oslo-færgen Crown of Scandinavia ved siden af og demonstrerede trods sin enorme størrelse, at Tor Primula kan være med i størrelseskapløbet.: Således er Tor Primula 200 meter lang, 26,5 meter bred og på 32.395 GT og med en fragtkapacitet på 3,831 lane meters.

Det bliver det eneste af de foreløbig seks beordrede blomster-skibe, som kommer til København. Sammen med Tor Magnolia og Tor Petunia skal Primula sejle under dansk flag på ruten AngloBridge mellem Gøteborg og Immingham. Første tur startede således fra Gøteborg den 6. maj fra Göteborg til Immingham. Sammen med sine søsterskibe vil Primula således sikre en daglig afgang på ruten. Overfartstiden er 26 timer.

Og så effektivt er skibet designet, at det kan ?vendes? på seks timer, således at en trailer eller en container reelt vil kunne tømmes af modtageren og sendes retur samme dag.

Skibets servicefart er 22,5 knob, men på vejen fra Flensborg til København lykkedes det kaptajnen at nå op på 26,2 knob med halv ballast.

Det er ikke mindst en række store kontrakter på transport af stål og papir fra Sverige, som har givet grundlag for Tor Primula og de kommende to søsterskibe Tor Begonia (døbes 14. maj på den roylale bryllupsdag) og Tor Fresia. Der er efterspørgsel på tonnage og selv om DFDS? foresiddende direktør Ole Frie, har erfaring for, at al aktivitet som går opad også på et tidspunkt vender nedad, så er han ikke ikke tvivl om, at der vil være nok at lave for de seks nybygninger ? og nok også for skib nummer syv fra Flensburg værft, som der i øjeblikket er optionsforhandlinger omkring. I hvert fald for årene 2004 og nok også 2005, vurderer han ikke der bliver problemer af nogen art.

- Der er tale om en investering på godt 2 milliarder kroner for de første seks skibe, siger Ole Frie, som har gode erfaringer med det tyske værft, som har fordelen af at lægge ?tæt på? sammenlignet med f.eks. de kinesiske værfter, som der var overvejelse om før beslutningen om Flensburg blev taget.

- Men her har vi følt os sikre både på kvaliteten og leveringstiden, siger Ole Frie.

Han er glad for at DFDS Tor Line har haft råd til at gennemføre en så markant modernisering af flåden ? en strategi som er mulig på grund af milliard-indtægten for salget af DFDS Dantransport for nogle år siden.

Skibet fremtræder i høj kvalitet ? også for passagerfaciliteternes vedkommende ? og fordelen ved den tyske værfts nærhed har været, at man ikke alene har kunnet have fire inspektører på værftet mens og seks fra mandskabet, som under byggeriet har kunne følge kvaliteten ned til den mindst svejsning eller lag maling.

Faktisk har Tor Primula en størrelse som får fragt- og vogndækkene til at virke som et flydende opmarch-område for en mellemstor færge-rute.

Den nye DFDS terminal på Dampfærgevej, som skal betjene Oslo-båden og have kaj til to fragtfærger ventes klar til september i år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064