23948sdkhjf

Lad det komme an på en prøve

Der bliver i øjeblikket talt meget om Modulvogntog (det hedder typen ? ikke hverken lange lastvogne eller megavogntog) og ofte lyder spørgsmålene: - Hvornår kommer de til at køre i Danmark? Hvorfor prøver man ikke bare at køre på det danske vejnet?

Det sidste spørgsmål er jo et meget forståeligt. Der er næppe nogen i branchen, som for-står, hvad man egentlig venter på. Og netop nu kommer reaktionen: Padborg Udviklings-center arrangerer 25. maj en prøvekørsel med modulvogntog.

Modulvogntog er ikke lovlige i dag. Men det er derimod et sættevognstog, med en ud-trækssættevogn, der kan have en totallængde på indtil 30 meters længde. Det må køre overalt på Det Blå Vejnet. Her skal man lige lægge mærke til, at et sådant sættevognstog kun ?knækker? ét sted - og det er ca. 4-6 meter fra forenden af trækkeren.

Det vil sige, at denne type vogntog, som der kører utrolig mange af hver dag på de store veje, kommer igennem kryds og rundkørsler med et stykke, der er 24 til 26 meter langt uden problemer.

Hvordan kan det så være et problem at lade et moderne modulvogntog, der knækker to steder på længden, og som kun har en totallængde på 25,25 m køre på de samme veje? Som en vognmand forleden udtrykte til Danmarks Transport-Tidende: - Hvorfor laver man ikke blot en prøvekørsel med et modulvogntog. Så kan man lade alle eksperterne køre bagved og se forløbet. Måske vil det gå op for selv den største skeptiker, at det ikke er noget problem.


Helt udramatisk

Da vi var med Folketingets Trafikudvalg i Sverige for netop at se hvordan mo-dulvogntog kører i praksis, var det generelle indtryk, at det var helt udramatisk og upro-blematisk. Formanden for Færdselssikkerhedskommisionen Karsten Nonbo, der var med på turen til Sverige sagde så sent som i november måned sidste år til vores søsterblad Trans Inform; Jeg ser gerne, at vi indfører modulvogntog som f.eks. Sverige har gjort det.

At det på det praktiske plan ikke er noget problem, kan man høre fra vognmand Chr. Rasmussen i Horsens, som forleden udtalte til Danmarks Transport-Tidende:

- Man kører faktisk inde i byerne i Sverige med modulvogntogene, og det giver ikke pro-blemer.

Vognmanden fra Horsens har en håndfuld modulvogntog kørende i Sverige.

Og vognmand Alex Andersen, indehaver af firmaet Alex Andersen, Ølund A/S i Odense, sagde også for et par år siden til Danmarks Transport-Tidende, at han så frem til den dag, hvor hans modulvogntog, kunne starte samlet hjemmefra adressen og køre direkte ud til kunderne. Det ser han ingen problemer i, selv om ruten til motorvejen, går direkte gennem Odense by. Indtil da, må det fynske vognmandsfirma vente med at samle vogntogene til de ankommer til Helsingborg i Sverige ? selv om det virker molboagtigt, at modulvognto-gene i det mindste ikke kan kobles sammen, når de når ud på det primære vejnet i Oden-seområdet.


Skudt helt ved siden af

De teoretiske ideer i modulvogntogsrapporten om, at der skal etableres særlige om-koblingspladser, virker nærmest skudt helt ved siden af.

Er der nogensinde nogen, der har hørt om at det er problem, når der bliver afstillet en trai-ler på en parkeringsplads? Nej vel!

Med modulvogntogenes komme vil der måske stå en dolly, der jo faktisk er en kort kærre med en sættevognsskammel, og sådanne kræver ikke udvidelse af rastepladserne.

Den eventuelle trailer, der kører efter dollyen, vil blive afhentet af en sættevognstrækker ? det er ikke anderledes end det er i dag, når der er afstillet en trailer på en rasteplads.

Det er også meget teoretisk læsning, når man i modulvogntogsrapporten kan se raste-pladsen ved Ejer Bavnehøj som et punkt på kortet for modulvogntog.

Ingen med blot en lille smule branchekendskab har vist i sin vildeste fantasi tænkt sig at koble om ved Ejer Bavnehøj. Der er meget få kunder, som modtager eller afsender store godsmængder i området.


Her vil det være fornuftigt

Derimod kunne man godt forestille sig, at der ved Horsens Vest ville være et stort be-hov. Her hvor Nordens største transportfirma DFDS Transport har sin nybyggede terminal lige ud til motorvej E45 og bl.a. vognmand Chr. Rasmussen, der allerede kører med mo-dulvogntog har sit domici. Sådan et sted vil der være fornuft i at modulvogntogene kunne køre ind i området og koble om.

Netop frakørslen i Horsens Vest passeres dagligt af masser af sværgodstransporter med vindmølledele, der kommer fra det vestlige opland på vej ud i Europa.

Disse sværgodstransporter ligger ofte på totallængder op mod 60 meter. Hvorfor skulle det så være et problem at lade et 25 meter langt modulvogntog køre igennem. Og selvfølgelig bør man lade MVT køre på hele Det Blå Vejnet. Det vil være ulogisk kun at tillade mo-dulvogntogene at køre på motorvejene.

De lange udtrækssættevogne kører jo også oppe i områder hvor der ikke findes motorvej, f.eks. i Thisted-området hvor folketingsmedlem Svend Heiselberg bor.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063