23948sdkhjf

Enige om at cyklistspejl bør være lov

Det er parterne i transporterhvervet er sammen med Cyklistforbundet, Rådet for Større Færdselssikkerhed og Trafikministeriet det ernået frem til en aftale, som ventes at føre til egentlig lovgivning om cyklist-spejlene.

Det er ikke mindst gode hollandske erfaringer med et sådant spejl, der har inspireret aftale-partnerne. I Danmark dræbes 10-12 cyklister årligt i ulykker med højresvingende lastbiler.

I Holland blev der i 2000 dræbt 22 cyklister i højresvingsulykker, men efter indførelsen af det ekstra spejl blev der i 2003 "kun" dræbt 10 cyklister i tilsvarende ulykker

Forinden havde DTLs bestyrelse opfordret trafikminister Flemming Hansen til at tage initiativ til at påbyde det ekstra sidespejl - det såkaldte cyklistspejl - på lastbilerne. Med beslutningen ønskede bestyrelsen at sende et klart signal om, at det danske transporterhverv vil medvirke til ethvert initiativ, der kan medvirke til at mindske antallet af ulykker på grund af højresvingende lastbiler.

- DTL opfordring til trafikministeren er klar. Det skal lovgivningsmæssigt være obligatorisk for alle lastbiler at have ekstra sidespejle. Vi kan ikke sidde overhøring, at sidespejle, kameraer og andre tekniske hjælpemidler i Holland har medført en markant reduktion af dødsulykker med højresvingende lastbiler, siger DTLs næstformand Jørgen Egeskov Jensen, som understreger, at en række danske transportvirksomheder gennem de seneste år har anskaffet ekstra sidespejle. Andre har valgt at installere forskellige kameraløsninger.

- Vi opfordrer nu alle vore medlemmer til at få monteret ekstra sidespejle, siger Jørgen Egeskov, der vurderer, at der er tale om en engangsudgift på godt 30 mio. kr.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079