23948sdkhjf

Ti nye lande ? hvem er vigtigst

Trans Mar:

De lande, der er længst fremme, vil hurtigt få behov for et fintmasket distributions-system, vurderer direktør Niels Therkelsen.

Administrerende direktør Niels Therkelsen, Trans Mar A/S, Padborg, siger fra Bruxelles:

- Det er svært at give et bud på, hvilke lande transporterhvervet bør satse på, da transport er et erhverv, der er afledt af andre aktiviteter, nemlig den danske eksportindustri. Jeg mener derfor, transporterhvervet bør sætte ind der, hvor Danmark afsætter sine varer.

- Når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at se på, hvor købekraften findes. Der er nogle demografiske forhold i de nye medlemslande, der gør, at købekraften i visse lande ? i hvert fald lige nu - er større. De nye EU-medlemmer, der er længst fremme i udviklingen, vil også hurtigt få behov for et mere finmasket distributionssystem, siger han.

- Jeg tænker for eksempel på Polen, som har været tættest på Europa i mange år. Vi ser typisk, at købekraften i mange af de nye medlemslande ligger koncentreret omkring de store byer, og som følge heraf er varestrømmene fortrinsvis gået i den retning. Men efterhånden som de kommer mere med, vil det være påkrævet, at varestrømmene også kan gå længere ud i periferien, og så er det naturligvis en forudsætning, at der findes både en udbygget infrastruktur og tidssvarende distributionsmuligheder, når den tid kommer, siger Niels Therkelsen.


Speditørerne:

10 procent af polakkerne har en levefod på højde med gennemsnittet i Danmark, fremhæver speditør-siden

Specialkonsulent i Danske Speditører Svend Buhrkall:

- Et af de lande, der ligger først for, er Polen ? ikke mindst på grund af størrelsen. Et andet argument for, at interessen bør centreres om Polen er, at omkring 10 procent af den polske befolkning har en levefod, der svarer nogenlunde til den gennemsnitlige danskers. Det siger noget om den købekraft, man har i landet, og det betyder, at det vil være oplagt for danske eksportvirksomheder at koncentrere sig om Polen. Polen er også vigtig for danske importører, der kan importere billige polske varer, - og der er adgang til billige råvarer i Polen, hvilket øger virksomhedernes konkurrencekraft. Mange af de danske speditørers kunder er fokuserede på Polen, og derfor er det mit bud, at transportvirksomhederne også bør være det.

Baltikum er så et andet interesseområde; - Det skyldes først og fremmest nærheden, den rivende vækst og de tætte relationer til Rusland. Samtidig er der gode muligheder for udbygning af søtransporten i landene omkring Østersøen. En lang række af de største speditører betjener allerede alle de nye medlemslande enten gennem egne afdelinger på pladsen eller via netværkssamarbejder. Nogle af de mellemstore har aktiviteter i nogle af landene, og en stor del af disse dækker i hvert fald Polen og Baltikum.

Hans Hansen Transport

Transportvirksomhederne må se på, hvad de selv vil have ud af satsningen på det nye EU, mener Joan Hansen.

Vognmand Joan Hansen, Hans Hansen Transport A/S, Herning:

- Jeg mener, vognmændene bør fokusere på de lande, hvor kunderne har aktiviteter. Det er nemt nok at sige, at man vil sætte ind i nogle bestemte områder som for eksempel Polen, som jo er oplagt. Og der er også mange virksomheder, der allerede er etableret med egne kontorer i Polen. Men jeg mener, transportvirksomhederne først og fremmest skal spørge, hvad de vil have ud af satsningen, og hvad deres målsætning er, siger hun.

- Jeg vil vende det hele om og sige, at transportvirksomhederne bør satse på de lande, hvor de i forvejen kender firmaer med transportkrævende aktiviteter, for der har de allerede et godt grundlag for fremtidig vækst. Det er altid vigtigt at vide, hvad der er ens kærneområder og hvad man vil, når man skal udvikle virksomheden. Som også i mange andre af livets forhold, siger Joan Hansen.

ITD:

Netværksgrupper vælger Polen og Tjekkiet først og derefter Ungarn og Baltikum, oplyser ITD

Afdelingsleder i ITD Poul Bruun, Padborg: - Vi har med deltagelse af godt 20 medlemsvirksomheder etableret to netværksgrupper omkring de 10 nye EU-medlemslande. Første møde fandt sted 31. marts i år, så det er et helt nyt initiativ. Disse to grupper, hvoraf den ene består af virksomheder, der allerede er etableret i området, den anden af virksomheder uden egen erfaring, har selv valgt Polen og Tjekkiet som første og Ungarn og Baltikum som andet fokusområde for netværket. Valgene afspejler enten, at virksomhederne har kunder i området og fokuserer på nærheden til markedet, eller at det er her man ser de største muligheder. Polen og Tjekkiet betragtes som de vigtigste vækstområder med store befolkninger og en beliggenhed, der er tæt på Danmark.

På kommende møder skal netværksgrupperne beslutte, hvad de vil og hvilke initiativer det kræver. ITD lægger sekretariatsbistand til, og det er muligt for netværksgrupperne at trække på ITDs eget netværk og store erfaring.

ITD ligger i øvrigt på linje med netværksgrupperne. ? Polen er helt klart det store fokus lige nu. Det er der markedspotentialet er. Der er en enorm købekraft og produktionspotentiale, og det ligger tæt på Danmark ? ikke mindst i kulturel henseende. Det er med andre ord et kendt marked, måske også det vi kender bedst. Baltikum er naturligvis også interessant ? ikke mindst for tekstiltransportører, der allerede er etableret i et vist omfang i de Baltiske lande. Baltikum er interessant også ud fra den betragtning, at det er porten til Rusland, Hvide Rusland og Ukraine.

DTL:

I takt med, at flere danske virksomheder etablerer produktion i Polen, bliver landet også vigtigere for transporten, vurderer DTL

DTL:Ordførende direktør i DTL Michael Svane, fra Bruxelles:

- Rent bortset fra Malta, som er uinteressant i denne sammenhæng, er alle de nye medlemslande set fra transportvirksomhedernes synspunkt interessante.

Men jeg mener dog, at hovedvægten bør lægges på Polen og Baltikum. Polen fordi det er et land, som Danmark i de seneste år har haft tætte handelsrelationer til. Samhandelen imellem Danmark og Polen er i dag betydelig og vil tage til, fordi Danmark i stigende grad flytter produktion derned.

Og i takt med at flere og flere danske virksomheder etablerer sig i Polen, så bliver landet også mere og mere interessant for danske transportvirksomheder.

Derudover er der en pæn købekraft i Polen. Landet har en ganske markant stor befolkning, så Polen er rimeligt interessant for danske transportører, hvis de kender deres besøgelsestid. Man får ingenting forærende i de nye lande.

Tager vi Baltikum er der tradition for, at danske transportvirksomheder er etableret i Estland, Letland og Litauen, som udgør porten til Rusland, Hvide Rusland og Ukraine. Ukraine er overordentligt spændende for danske virksomheder på grund af den dygtige arbejdskraft, og den nemme adgang til råvarer, men Polen og de baltiske lande er afgjort vigtigst. Og så er der Tjekkiet, der velfærdsmæssigt og købekraftsmæssigt tiltrækker sig en del opmærksomhed, og hvor en række danske virksomheder allerede har nedsat sig.


Combifragt:

Udflytningen af danske virksomheder sker især til de baltiske lande, påpeger Combifragt

Direktør Allan Mollerup, Combifragt Group A/S, København

- Vi ser primært vores transportmæssige satsning på Baltikum, Polen, Tjekkiet og Ungarn ? i den nævnte rækkefølge. De baltiske lande som førsteprioritet, fordi vi har bemærket, at flere og flere af vore kunder er startet op i de lande, fordi det nu er blevet nemmere, ikke mindst på grund af de lave lønninger og lave råvarepriser. Derfor forventer vi også at produktionen i området ? og dermed også transportaktiviteterne - vil stige markant, og at vi via vore lokale forbindelser vil få mulighed for at udføre en stor del af tredjelands-transporterne, siger han.

- Vi er allerede etableret i de baltiske lande med kontor i Letland, Estland og to i Litauen og totalt 50 medarbejdere, og har godt fat i markedet. Det samme gælder Polen, hvor vi i tre år har samarbejdet med Pekaes, der er landets største vognmand/speditør. Vi ser, at udflytningen af danske virksomheder først og fremmest sker til de baltiske lande, Tjekkiet og Ungarn, hvor der stadig er de bedste vækstbetingelser. Og vi har sikret os strategiske samarbejdsaftaler i såvel Tjekkiet som Ungarn, oplyser Allan Mollerup.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062