23948sdkhjf

Bilterminal vokser fortsat

Åbningen af Øresundsbroen i juli 2000 betød en mærkbar nedgang i trafikken på Copenhagen Malmö Port. Fire færgeforbindelser forsvandt, 3 millioner tons gods gik fra skib til tog og lastbil, 400.000 biler og lastbiler kørte over broen i stedt for over kajen på havnene i København og Malmø og endeligt mistede havnene tre millioner passagerer.

- Men Øresundsbroen har også sammensmedet en ny dynamisk storregion i Nordeuropa, med et befolkningsunderlag på knapt fire millioner mennesker og 50.000 virksomheder, der gør Copenhagen Malmö Port til et naturligt centrum for skibstrafikken i Skandinavien. Den dynamiske effekt har vi allerede mærket, især på importsiden, siger Lars Karlsson, adm. direktør i CMP.

Han understreger, at fusionen af de to havne har været bemærkelsesværdigt gnidningsløs.

- Vi havde egentlig forventet, at kulturforskellene ville medføre problemer. Men det har ikke været tilfældet og samarbejdet over Øresund har været forbilledligt, siger Lars Karlsson.


Malmø

De to havne konkurrerer praktisk taget ikke indbyrdes, men har hvert deres specialer. Mens den danske del henter trafik på containere, import af olie og bulk og krydstogtskibe, så har Malmø til gengæld specialiseret sig i godsfærger, logistik og konventionel søfragt og Bulk.

Olietrafikken i Malmø er i modsætning til København transit af russisk olie, der ankommer på 4-5 mindre feedertankere om ugen og omlastes til en supertanker, der bringer olien videre til USA.

Begge havne har import af biler, men her overgår Malmø langt København efter oprettelsen af den enestående 25-årige kontrakt med Toyota. Sidste år modtog Malmø 140.000 biler og i år forventer CMP at antallet stiger til over 200.000. Den store bilterminal i Malmø fungerer som indskibningshub for Toyotas import til hele Norden.

- Senest er Toyotas bileksport til Rusland kommet med og her forventer vi omkring 40.000 biler i år. Men den trafik vil formentlig forsvinde, når Toyotas volumen på Rusland bliver tilstrækkeligt stor til at oprette en selvstændig terminal ved Skt. Petersborg, vurderer Lars Karlsson.


Udbygning

Arealet ved bilterminalen er endnu ikke helt færdigudviklet og CMP forventer at en række andre bilmærker vil etablere sig i området i den kommende tid.

I lighed med i København har CMP store udvidelsesplaner i Malmø, hvor man projekterer med indvindingen af 1,5 mio. kvadratmeter, der skal anvendes som logistikcenter.

- Vi er så heldige, at der skal anlægges en Citytunnel i Malmø og det opgravede materiale herfra kan anvendes til opfyldningen. Det betyder, at vi får indvundet et kæmpe areal praktisk taget gratis, siger Lars Karlsson.

Det nye logistikcenter forventes at danne grundlag for 5.000 nye arbejdspladser i Malmø området, der er plaget af en forholdsvis høj ledighed.

- Malmøs bystyre er meget interesseret i projektet, ikke mindst fordi den type arbejdspladser, der vil blive skabt, kan besættes med medarbejdere med forholdsvis korte uddannelser bag sig. Kommunen har især mange ledige indvandrere, som vil have gode muligheder for beskæftigelse i det nye logistikcenter, siger Lars Karlsson.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062