Terror-sikring på plads inden den 1. juli
En af de internationalt orienterede danske havne, som har haft travlt med at ekstra-sikre sine områder er Århus havn, som i dog hele tiden har set sig selv som et relativt sikkert område.
Men inden den 1. juli 2004 vil alle havnens arealer være gennemgået og optimeret i forhold til indhegning, overvågning, adgangskontrol og vagtpersonale, og Kystdirektoratet vil inden nævnte dato have godkendt projektet.
- Fordi havnen i forvejen lever op til en høj grad af sikkerhed, vil der ikke ske så bemærkelsesværdige forandringer, at ansatte på havnen og byens borgere pludselig vil blive forhindret i at færdes, hvor de plejer at gå, cykle og køre, understreger havnen, som forklarer, at kravene til terrorsikring primært gælder havnefaciliteter ? de yderområder, der støder direkte ud til skibene. Motivet med sikringen er at forhindre, at der smugles våben og sprængstoffer om bord.
Trusselsniveauet
Desuden er der krav om, at alle havnearealer ? ikke bare den yderste del af havnen ? skal sårbarhedsvurderes og sikres mod terroranslag. På baggrund af sårbarhedsvurderingen, som er udarbejdet i samarbejde med politiet, udarbejdes en sikringsplan, der i detaljer beskriver, hvad havnen vil gøre for at forhindre terrorister i at smugle våben, sprængstoffer eller masseødelæggelsesvåben om bord på skibe, når trusselsniveauet ifølge Politiets Efterretningstjenestes vurdering er normalt, forhøjet eller højt.
Derfor vil hele havnen blive gennemgået i både tanke og handling og opdateret i forhold til de nye krav ? med særlig fokus på containertrafikken og passagertrafikken. Men som eksempel på det sikkerhedsniveau, der har været gældende på Århus havn i flere år, kan det nævnes, at havnens containerterminaler er indhegnet. Desuden er der kun adgang med gyldige transportpapirer og ID-legitimation ved portvagten, ligesom hele området er overvåget, oplyser havnen.
Internationale regler
Reglerne omkring terror-sikringen er beskrevet i International Ship and Port Facility Security Code ("ISPS-koden") og i SOLAS kapitel XI-2, samt i Trafikministeriets "Bekendtgørelse om sikring af havnefaciliteter".
Havnen skal bl.a. etablere en maritim sikringsorganisation med tilhørende sikringsplaner for at kunne forebygge eventuelle terrorangreb. Disse sikringsplaner kan medføre en række fysiske tiltag på havnen, herunder f.eks. opsætning af nye hegn, krav om legitimering af personer, der har deres virke på havnen m.v. I tilfælde af ændringer er det Århus Havns mål at tilpasse disse, således at hverdagen på havnen kan fortsætte med at være operationel til gavn for alle.
Århus Havn vil nedsætte nogle udvalg til løsningen af de stillede krav, som skal være implementeret inden 1. juli 2004, for at havnen fortsat kan være en aktiv trafikhavn med international trafik.
-----