23948sdkhjf

Bilen læsser selv toget

Gennem tiden har man i jernbanesektoren været gode til at markedsføre nye ideer, men ofte er ideerne ikke blevet ført ud i livet. Hvorfor, kan være svært at forstå.

For to år siden kom Railion med noget, som kun kan betegnes som en udmærket idé til transport af f.eks. løsvarer i kroghejscontainere - så man kombinerer landevejs og jernba-netransport.


Eget kroghejs

Ideen går ud på, at man ikke behøver benytte andet materiel til omlæsning end last-vognens eget kroghejs. Det kan enten skubbe et containerlad over på en af de special-byggede jernbanevogne, eller selv trække en kroghejscontainer over fra en jernbanevogn til lastvognen.

Vi har spurgt Railion, hvordan det er gået med den udmærkede idé, siden den blev vist for offentligheden i sommeren 2002.

Udviklingschef Per Tenstrand, Railion Danmark A/S siger til Danmarks Transport-Tidende, - Vi vil ikke lægge skjul på, at vi endnu ikke har set denne type transporter herhjemme. Baggrunden skal søges i flere forhold. De to vigtigste er nok, at der for det første er tale om noget "nyt", som kræver modning i markedet (ligesom man for mange år siden skulle vænne sig til løstrailerkonceptet på færgerne ? i dag er det svært at forestille sig andet)., For det andet tager omlægning af logistikløsninger jo tid.


Ideen lever stadig

- Dertil skal siges, at banevognene er relativt dyre. Det vil sige, at en række forudsæt-ninger med hensyn til høj udlastning, rundløb mv. skal være opfyldt, inden økonomien hænger sammen. Endelig har det forgangne halvandet år hos os været præget af en radi-kal omlægning af store dele af virksomheden, og i en sådan situation risikerer nye udvik-lingsprojekter jo at stå lidt i skyggen.

- Vi tror imidlertid stadig på ideen og har et par konkrete projekter i forhandling. Railion gruppen ejer selv et antal vogne (så vidt jeg husker et par hundrede), men de findes en del andre steder og kan indlejes efter behov. Aktuelt er stort set alle vogne i Europa beskæfti-get, bare altså ikke lige i dansk trafik, siger Per Tenstrand.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141