Irak forbereder retablering af civil luftfart
ICAO har således i april måned erklæret sin hensigt om at bistå Irak med opgradering og retablering af det irakiske luftrum med henblik på civil og kommerciel anvendelse. En lang række regionale flyveruter har måttet lægges om gennem en lang forudgående tid med no-fly zones og generel mangel på sikkerhed og infrastruktur i luften.
ICAO vil nu hjælpe med til at oprette nye og flere luftkorridorer gennem irakisk luftrum, således at det igen bliver koblet sammen med de omliggende landes luftrum. Dermed banes vejen for almindelig kommerciel flyvning til, fra og gennem luften over irakisk territorium.
Bagdad og Basra
Samtidig har de irakiske myndigheder erklæret, at planerne for genåbning af en række lufthavne nu er inden for rækkevidde.
Det bliver i første hånd Bagdad og Basras lufthavne, der bliver åbnet for civil luftfart, og det vil angiveligt ske allerede fra juli måned. Men det er kun starten. Planen indeholder også visionen om rehabilitering af alle irakiske lufthavne, herunder lufthavnene i Mosul, Kirkuk og Arbil, ligesom det er meningen, at der skal anlægges en helt nu lufthavn ved Najaf, der er et betydningsfuldt religiøst centrum, der ventes at tiltrække megen pilgrimstrafik.
Det store spørgsmål er så, hvilke blandt andet vestlige luftfartsselskaber, der for tiden brænder efter at etablere rutetrafik til nogle af disse punkter. Blandt andre SAS har tidligere, kort efter krigens officielle afslutning, været langt fremme med planer om en rute fra København til Irak, men planerne blev hurtigt taget af bordet, da urolighederne tog overhånd.
-----