23948sdkhjf

Intelligent vejesystem på vej til lastvogne

BNM Stenstrup lancerer et nyudviklet aktiv vejesystem, der selv kan lukke for suge-blæseanlæg så mængden passer

BNM Stenstrup lancerer et nyudviklet aktiv vejesystem, der selv kan lukke for suge-blæseanlæg så mængden passer



De fleste, der har arbejdet med transport af løsvarer kender det: Man skal ramme den rigtige mængde, så der hverken er overlæs på vogntoget eller det modsatte - så lastvognen kører med for lidt læs.

Det er typisk ved lastning fra siloer, med gummiged eller f.eks. et lastvognsmonteret suge-blæseanlæg, at problemet virkelig er stort.

Hvordan rammer man den rigtige mængde?

Man er kommet et langt stykke hen ad vejen med de allerede kendte vejesystemer til montering på lastvognstog.

Men de viser kun hvad vægten er. De kan f.eks. ikke stoppe en lasteproces.

Nu er det sydfynske firma EP Power Vision ApS kommet på banen med et nyt vejesystem, kaldet Cargo Watch, der bl.a. forhandles af BNM Stenstrup, der i forvejen er storleverandør af suge-blæseanlæg.

Styrer lastning og losning på lastvognen

Systemet kan bedst karakteriseres som et intelligent system med et hav et muligheder for at lave en forprogrammeret og dermed kontrolleret lastning.

Hvis man blot vil prøve på at ramme rigtigt ved lastning af 12 ton løsvarer fra en silo, kan man f.eks. montere tre lamper, en grøn, en gul og en rød. Så indstilles systemet f.eks. sådan, at den grønne lampe lyser, når man har lastet 11 ton og hvis chaufføren så ved, at det passer med, at der vil være ca. ½ ton undervejs i siloens tragt, når der bliver trykket på stopknappen på siloen, så indstilles den gule lampe til at lyse, når man har nået 11,5 ton. Chaufføren skal så være klar til at trykke på siloanlæggets stopknap, når den gule lampe lyser. På den måde vil det passe med 12 ton, når den røde lampe lyser.

Lamperne kan f.eks. sættes på et synligt sted, så chaufføren let kan se dem.

I stedet for lamper kunne der også være tale om akustiske signaler. Men systemet kan også arbejde aktivt sammen med læssefunktionerne, en funktion som Peder Albjerg ved BNM Stenstrup A/S har været med til at udvikle.


Sug og blæs

Hvis der er tale om en suge-blæsevogn, sættes Cargo Watch i forbindelse med suge-blæseanlægget, og så kan chaufføren blot kode ind hvor stor en mængde, der skal lastes. Herefter sørger Cargo Watch selv for at stoppe lasteprocessen, når den ønskede mængde er lastet på lastbilens lad.

Det betyder at en chauffør, der f.eks. står ude på en mark og laster løst korn, blot kan koncentrere sig om at få al kornet suget op. Han skal ikke hele tiden standse lasteprocessen for at gå hen til vægtdisplayet og tjekke, at der nu ikke er blevet lastet for meget på.

Poul Hegelund, der også er vognmand, siger til Trans Inform, at teksten i displayet faktisk er underordnet, det er den nøjagtige mængde der tæller.

- Sidder chaufføren inde i en gummiged og skal laste roer, så hjælper det ikke at have et display med en vægt på vognen. Med vores system, kan der f.eks. være placeret et lysfyr som fortæller, hvornår den forud valgte mængde er nået.

- I stedet for at have et lysfyr, kan det måske være lavet sådan, at et af vognens rotorblink går i gang, når det første niveau er nået, og et andet går i gang, når det næste niveau nås. Det er helt op til den enkelte købers egen fantasi, siger Poul Hegelund.

Meget solidt kabinet

Han fortæller også, at Cargo Watch skiller sig ud fra konkurrenterne ved at have et meget solidt og tæt kabinet.

Det kan kastes ned i en balje vand eller ligge i et meget støvfuldt rum, uden at der sker noget ved det.

- På grund af min beskæftigelse som vognmand har vi kunnet stille de rigtige spørgsmål til udviklerne af systemet, siger Poul Hegelund.

Det nye vejesystem kan leveres til næsten alle typer køretøjer herunder også forvogne, hvor der er almindelig stålaffjedring på forakslen.

Salget af Cargo Watch forestås sideløbende af såvel EP Power Vision ApS, Faaborg, som vognmand Poul Hegelund er medejer af samt af BNM Stenstrup A/S, der producerer og sælger komplette suge-blæseanlæg og lad.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111