ACC skaber en sikker afstand til forankørende
Volvo er med i front når det gælder aktiv sikkerhedsudstyr på lastvogne
Mange uheld kunne undgås, hvis blot chaufførerne holdt en fornuftig afstand til de forankørende trafikkanter.
Desværre er det et stort problem med lastvognsførere, at de er tilbøjelige til at køre med al for kort afstand hen til den forankørende.
Efter at den uundværlige tempostat eller cruisecontrol, som nogen kalder den, er kommet til, er problemet ikke blevet mindre.
Under kørsel på specielt motorvejsstrækninger, hvor tempostaten "bare" bliver sat til en bestemt hastighed, er problemet endnu mere nærværende.
Mercedes og MAN har gjort noget ved problemet. Og Volvo er nu også godt i gang og har lanceret sit ACCsystem (ACC står for Adaptive Cruise Control, der umiddelbart kan oversættes til dynamisk konstantfartholder). Systemet kan ud over at klare fastholdelsen af hastigheden også automatisk sørge for, at vognen holder en bestemt afstand til de forankørende køretøjer.
I modsætning til systemerne fra MAN og Mercedes, aktiverer Volvos ACC ikke driftsbremserne, når der pludselig opstår en situation foran vognen, som kræver bremsning. Volvo har i stedet valgt at lade systemet påvirke motorbremse og retarder. Hvis der er behov for mere bremsekraft, gør en kraftig advarsel chaufføren opmærksom på, nu skal der gribes ind - nu skal driftsbremsen i brug.
Eller måske skal chaufføren styre uden om forhindringen.
Lyd og displayAlarmen virker både akustisk og som en indikator i speedometeret.
Teknikken til Volvos ACC er hentet fra kampfly. Det menneskelige øje har nemlig svært ved at måle hastighed, specielt på objekter der bevæger sig mod øjet.
Det kan radaren derimod takket være den såkaldte doppler-effekt. ACC er faktisk i stand til at kontrollere ikke færre end tolv forskellige køretøjer på samme tid i feltet foran lastvognen.
Systemet vælger et køretøj som mål.
Kommer et andet køretøj ind mellem målet og lastvognen, ændrer systemet målet, hvis det nye køretøj sænker hastigheden til under det, som målet kører med.
ACC angiver en sikkerhedsmargen på f.eks. 3 sekunder, hvorefter systemet opretholder denne afstand ved at styre motorens gasgivning og ved at benytte motorbremsen og eventuel retarder, når der er behov for en reduktion i hastigheden.
Kører man ind i et sving, så ACC ikke længere kan se målet, registreres det, at vognen nu er på vej ind i et sving, idet sideværts accelerationer også opfanges.
ACC-systemets hukommelse bliver derefter aktiveret og systemet fastholder den tidligere hastighed, selv om målet er forsvundet.
Observerer også holdende bilerACC er konstrueret så det virker på alle de ekstrabremser, som Volvo tilbyder på FH og FM modellerne. Det omfatter såvel motorbremsen (VEB), EPG modtryksmotorbremsen, VCB kompressionsmotorbremsen og hydraulisk retarder.
ACC er samtidig så hensigtsmæssigt konstrueret, at eventuelle parkerede køretøjer også ses. Hvis ACC observerer en parkeret vogn indenfor 30 m foran lastvognen, træder bremsefunktionen således i kraft.
Volvo fremhæver, at den største effekt opnås på Volvo lastvogne, der har VEB (Volvo Engine Brake) I-shiftgearkasse og en hydraulisk retarder.
For at give et brugbart indtryk af, hvordan ACC fungerer, har Volvo netop afholdt et arrangement på Stora Holms Trafikövningsplats nord for Göteborg.
Her var der lejlighed til at prøvekøre ACC på et lukket baneanlæg.
Volvo havde lavet arrangementet sådan, at man lod to lastvogne, begge med ACC, køre bag en personvogn rundt på banen. En tur gav en fin følelse a,f hvordan ACC sørgede for at holde korrekt afstand til den forankørende, ligesom systemet viste sin kunnen i svingene. For at gøre det hele mere realistisk havde Volvo en ekstra personbil, der på langsiden kom og overhalede de to lastvogne - for derefter at trække ind mellem den forankørende personvogn og den forreste lastvogn.
Først da den overhalende personbil nedsatte hastigheden voldsomt reagerede ACC på det og aktiverede tilsatsbremserne på lastvognen.
PræventivtFra tidligere test med blandt andet Mercedes med radarsystemet, hvor afstanden til den forankørende vistes, savnede jeg her at kunne se afstanden i meter til den forankørende. En detalje, som Volvo hævder er underordnet.
Det kan lige så godt være i sekunder, siger Volvos teknikere.
Men det er alligevel med til at give en præventiv virkning, at man som fører af et tung lastvognstog kan se, at der nu blot er 20 meter til det forankørende lastvognstog.
Og den målefunktion bør være der hele tiden - uanset om systemet er aktiveret eller ej. For ACC kan selvfølgelig deaktiveres, så chaufføren selv kan bestemme afstanden. På det punkt mener jeg også, at det bør udvikles, så en aktivering af tempostaten til en hastighed over 70 km i timen, automatisk bør sætte afstandsmåleren i funktion.
Det er måske lige netop den dag, hvor chaufføren har slået ACC fra, at han har behov for at have den aktiveret.
Det er godt, at Volvo Lastvagner AB forsker i den slags sikkerhedsudstyr, og det er godt, at man allerede er kommet så langt.
Alles sikkerhedJeg kan, selv med mine få erfaringer fra forskellige testkørsler, kun anbefale vognmændene at købe systemet. Det er ikke noget man skal tænke på om fem år - nej det er allerede nu.
For det gælder alle trafikanters sikkerhed og systemet burde selvfølgelig også allerede være tilgængeligt på alle biler, personbiler som varevogne og lastvogne. Som en vognmand udtalte for et stykke tid siden: Det burde være et lovkrav.
-----