Ekspert i transport af selvbærende langgods
Johs. Rasmussens afdeling i Kolding har et meget stort knowhow omkring trans-port af langgods.
Specialtransport dækker over et stort felt. Hertil hører også transport af store og lange betonelementer, som nogle ganske få transportfirmaer i Danmark har specialiseret sig i.
En af de største transportører inden for netop elementområdet er Johs. Rasmussen Sve-bølle A/S.
Afdelingerne i Kolding og Viby Sj. har elementkørsel som et af de store specialer, og transport af betonelementer omfatter ikke blot betonelementer, som transporteres liggende eller stående på almindelige trailere, reoltrailere og såkaldte indenladere, men også trans-port af de lange betontagspær, der konstrueres i meget store længder.
Denne type transporter udføres bedst med efterløberblokvogne, der ikke - ud over godset -har nogen forbindelse med det trækkende køretøj under transporten.
Stor manøvre-evneSå længe der køres på fast vej, kunne man lige så godt benytte dobbelt- eller trippel-udtræksblokvogne, men når man kommer frem til byggepladserne er efterløberblokvogne-ne de helt rigtige køretøjer.
Det skyldes blandt andet, at man får en meget stor manøvreevne, hvor efterløberen under rangering næsten kan stå vinkelret på godset - og samtidig kan godset ofte gå ind over forhindringer, fordi der kun er godset mellem det trækkende køretøj og efterløberen.
Tilsvarende har en udtræksblokvogn altid en centervange, som går betydelig lavere over jorden og som sjældent kan gå hen over forhindringer på op til en meters højde. En betin-gelserne for, at man kan anvende er efterløbere i stedet for udtræksblokvogne, er dog, at godset er fuldstændig selvbærende og kan nøjes med at hvile på to punkter.
Når efterløberen er aflæsset, kobles den til trækkeren som en treakslet påhængsvogn, der kan køre retur uden at overstige målene for almindelige registrerede køretøjer.
Johs. Rasmussen i Svebølle A/S overtog i 1991 kørsel med rullende materiel omfattende 12 trækkende enheder samt personale fra SKJ i Kolding. Med fulgte således også drifts-chef Peter Nielsen og chauffør Thorkild Eriksen, der allerede dengang havde stor erfaring i kørsel med de lange betonelementer på efterløbere.
Glæder sig til ensartede reglerHos Johs. Rasmussens afd. i Kolding er der i dag fast beskæftiget 15 trækkende enheder samt et tilsvarende antal trækkere fra eksterne vognmænd, og der afvikles daglig mange full-loads transporter af betonelementer.
Driftschef Peter Nielsen siger til Trans Inform, at han hilser den kommende nye bekendt-gørelse om særtransporter velkommen. Det skyldes ikke mindst, at han tror på, at der vil komm en mere ensartet sagsbehandling bl.a. på grund af oprettelsen af fem centrale steder for udstedelse af transporttilladelser.
I den forbindelse håber han på, at f.eks. lokale spærretiderne fremover vil komme til at gælde alle specialtransporter, uanset hvor transporttilladelsen er ansøgt og hvem der har udstedt den.
Samtidig glæder han sig til at få mere ensartede regler omkring hele følgebilssegmentet.
Meget stor flåde
Johs. Rasmussen Svebølle A/S råder over 155 trækkende enheder, fortrinsvis af mærket Scania, samt ca. 700 trailere og påhængskøretøjer.
Der er i alt 225 ansatte i virksomheden, der har opdelt sine aktiviteter i fem hovedområder, nemlig silotransport, tankvognstransport, olie/bitumentransport, ladvognstransport, distri-bution og elementtransport.
I den jyske afdeling, der også fungerer som et brohoved for Johs. Rasmussen i Svebølle, har man ud over køretøjerne til elementtransport, også tilknyttet en halv snes tankvogne. For at kunne servicere tankvognene med rengøring har afdelingen i Kolding et stort center for tankrengøring, der benyttes af alle firmaets tankvogne.
Johs. Rasmussen Svebølle A/S blev i 1994 certificeret i henhold til DS/ISO 9002, en certi-ficering der også har integreret krav, som den kemiske industri i Europa stiller til sine transportører.
-----