23948sdkhjf

Forbrugstallet forskrækker ikke

6x4 trækker med navreduktion og maskintrailer med små tvillinghjul er en brænd-stofmæssig dyr kombination

6x4 trækker med navreduktion og maskintrailer med små tvillinghjul er en brænd-stofmæssig dyr kombination



De dyre dråber er, næst efter chaufførlønnen, sædvanligvis den største post i et vogn-regnskab for en moderne lastvogn. Derfor er det af afgørende betydning at holde forbru-get i ave.

Tunge køretøjer med træk på mere end en aksel, er dog dyrere i drift end et tilsvarende vogntog med træk på kun en aksel.

Har man behov for at have træk på mere end en aksel, er det altså et forhold, som man ikke kan gøre noget ved i relation til brændstofforbruget. Det samme gør sig gældende, hvis man er nødt til at benytte en trailer med tvillinghjul på alle tre aksler.

Disse to forhold gør sig netop gældende for det vogntog, som vi bringer forbrugstallet fra i denne måned.

Det er en Volvo FH12 500 (versionen med turbocompound) 6x4 med tandemtræk og nav-reduktion, tilkoblet en treakslet maskintrailer, der kører på små tvillinghjul.

Egenvægten på vogntoget er helt oppe på 24,5 ton og vogntoget har mange starter og stop hver dag. Kørslen omfatter nemlig flytning af entreprenørmateriel over korte afstande.

Desuden kræver forskelligt udstyr, at vognens motor ofte må køre i tomgang med kraft-udtaget indkoblet, og tomgangskørsel er også med til at påvirke resultatet i den forkerte retning.

Vigtigt med rigtig sammenligning

Tallene for et par ugers forbrug lyder: Brændstofforbrug 2192 liter, mens afstanden der er tilbagelagt er på 4682 km. Omregnet udviser det et forbrugstal på 2,1359 km pr. liter. For-brugstallet er dog ikke meget forskelligt fra tilsvarende tal fra entreprenørvogne, der kører meget i terræn.

Om forbruget udtaler direktør og indehaver af firmaet SCT A/S i Gilleleje, Henning Christi-ansen:

- Skal man sammenligne forbrugstallet med andre vogne, skal det være køretøjer af tilsva-rende kaliber. Ofte læser man om brændstoftest. Men det er næsten altid med vogntog, hvor der er træk på en aksel og med trailere, der har store enkeltmonterede hjul. Dette forbrugstal forskrækker mig ikke. Det er faktisk bedre, end det var med den tidligere gene-ration af lastvogne (Volvo FH12 420), vi kørte med, siger Henning Christiansen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063