23948sdkhjf

Affald uden grænser

Vognmand Carl-Henrik Kristensens forretning har specialiseret sig i transport af restprodukter fra industrien - både i Danmark og i Tyskland

Vognmand Carl-Henrik Kristensens forretning har specialiseret sig i transport af restprodukter fra industrien - både i Danmark og i Tyskland



Korrekt og bæredygtig behandling af affald er for længst blevet til en højt specialiseret industri. Specialiseringen bliver ikke mindre, når det gælder restprodukter fra industrien.

Myndighedskravene - herunder til de transportvirksomheder, der bringer det kildne affald til slutbehandling - er naturligvis skrappe.

En af de få danske transportvirksomheder, der har valgt det krævende speciale - tilmed over landegrænser - er C. H. Kristensen Transport, Bolderslev i Sønderjylland.

I dag har virksomheden 19 lastvogne, fordelt på 11 trækkere og 8 forvogne med hængere, hvor de fleste er udstyret med en aftagelig kran. Desuden råder virksomheden over et større antal trailere til forskellige formål.

For selv om transporten af restprodukter fylder stadigt mere i C. H. Kristensen Transports kørebøger, så har virksomheden stadig mange opgaver inden for transport af korn- og foderstoffer og byggematerialer.

Familievirksomhed

Vognmand Carl-Henrik Kristensen startede som vognmand i 1972 med en brugt Scania 76, da han var 24 år gammel. Det tog knap et par år før der var så travlt, at han måtte anskaffe lastvogn nummer to.

Vognmandsforretningen startede inde i Bolderslev by, men i 1976 blev pladsen for trang, og virksomheden flyttede ind på den nuværende adresse i industrikvarteret. Siden er arealet ved tilkøb vokset til 10.000 kvadratmeter.

C. H. Kristensen Transport fandt i starten beskæftigelse inden for transport af vejmaterialer til vejanlæg. I vinterhalvåret overtog korn- og foderstoffer ladpladsen fra stabilgrus, sand og sten. Allerede efter et år fik virksomheden travlt i takt med væksten i byggeriet.

- Der var et boom i byggeriet i 1972 og 1973 og her kom vi til at hente byggematerialer i Tyskland, fordi de danske leverandører simpelthen ikke kunne følge med. Siden er vi vokset stille og roligt, fortæller Carl-Henrik Kristensen.

C. H. Kristensen Transport beskæftiger 20 - danske, som Carl-Henrik Kristensen understreger - chauffører og to mekanikere på virksomhedens eget lastvognsværksted. I administrationen sidder ud over Carl-Henrik Kristensen, hustruen Edel og svigerdatteren Lone, der står for bogholderi, mens sønnen Preben står for disponeringen sammen med faderen.

Vognparken har ligget stabilt lige under 20 enheder i de sidste 10 år. Samtidig beskæftiger virksomheden typisk mellem 10 og 20 lastvogne fra indlejede vognmænd. Et udtryk, som Carl-Henrik Kristensen ikke bryder sig om.

- Vi er kolleger, der hjælper hinanden. Vi kører jo også for dem, siger Carl-Henrik Kristensen.

De fire familiemedlemmer i C. H. Kristensen Transports administration sidder i et stort kontor. Men de fire skriveborde står samlet klods op ad hinanden, så der er optimal kontakt og alle ved, hvad der foregår.

Affaldstransport

C. H. Kristensens lastvogne slider primært asfalt i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig.

- Vi kører i det meste af Nordvesteuropa. Vi betragter Danmark og Nordtyskland som vores lokalområde, men når det ikke er lokal kørsel, så er det ikke så vigtigt, hvor man bor, siger Carl-Henrik Kristensen.

Virksomheden gik ind i transport af affald og restprodukter fra industrien i slutningen af 80'erne og er en af de meget få danske transportvirksomheder, der er godkendt til affaldstransport i Tyskland.

- Alt hvad vi kører med er under myndighedskontrol. Hvis vi skal køre med nye typer af restprodukter over landegrænser, så tager det typisk et halvt til et helt år før de nødvendige godkendelser fra for eksempel danske og tyske myndigheder er på plads, fortæller Carl-Henrik Kristensen.

Blandt affaldstyperne findes rester af sojakage fra margarine/madolie-produktion, der kan anvendes i biogas anlæg, malingsrester, skrot og metaller og olieforurenet jord.

- Vi har eksempelvis været beskæftiget et helt år med transport af oprenset olieslam fra en sø ved Chemnitz i Tyskland, som blev anvendt som brændsel i de store ovne på et kraftværk i Tyskland, fortæller Carl-Henrik Kristensen.

En del af affaldet er ADR-gods og derfor har de fleste af C. H. Kristensen Transports chauffører ADR-bevis. Som en helt nødvendig forudsætning for virksomhedens aktiviteter i Tyskland har sønnen Preben Kristensen gennemgået et særligt kursus i Tyskland. Et kursus, som skal genopfriskes hvert tredje år.

- I de sidste par år har vi kørt en del malingsrester og olieslam fra Danmark til forbrænding på et stor anlæg i Nordtyskland. Det er blevet forholdsvis dyrt at få destrueret den type affald i Danmark, og derfor er der en del danske virksomheder, der har valgt forbrændingsanlæg i Nordtyskland, fortæller Preben Kristensen.

Den efterspørgsel betyder, at virksomheden har en daglig transport til Brunsbüttel.

C. H. Kristensen Transport har fast stationeret affaldstrailere hos en lang række kunder, som udskiftes i takt med behovet.

- Vi har faktisk byttetrailere stående så langt væk som i Frankrig, hvor de udskiftes en gang om ugen, fortæller Carl-Henrik Kristensen.

Udfordringer

C. H. Kristensen Transport kører med alle de store lastvognsmærker på det danske marked.

- Man får en bedre pris, når man køber materiel, hvis man ikke er bundet af et bestemt mærke, siger Carl-Henrik Kristensen.

Virksomheden nåede at få monteret fem af de fejlbehæftede OBU'ere fra tyske Toll Collect inden det skandaleramte projekt blev sat i stå.

- Vi kører så meget i Tyskland, at det fra starten af stod klart, at det slet ikke kan fungere uden. En af lastvognene skal skiftes i april, så den må vi afmontere. Den tid vi holder stille, bliver det nok svært at få erstatning for, siger Carl-Henrik Kristensen.

Han lægger stor vægt på organisationsarbejdet i DTL og ITD og møder så vidt muligt op til generalforsamlingerne. EU-udvidelsen giver naturligt anledning til en del overvejelser i den sønderjyske vognmandsforretning.

- Det er selvfølgeligt noget vi er opmærksom på. Jeg vil ikke sidde og pive, men vognmænd østfra vil have lavere omkostninger i mange år frem i tiden, og det betyder øget konkurrence. Og den er i forvejen hård, siger Carl-Henrik Kristensen.

Han påpeger i den forbindelse behovet for ens arbejdsvilkår i hele EU, herunder når det gælder køre-hviletidsbestemmelserne - et regelsæt som C. H. Kristensen Transport gør alt for at overholde.

- Der er ikke behov for at lave reglerne om. De er gode nok som de er. Men vi må som erhverv se i øjnene, at vi ikke selv kan styre det. Der er for mange virksomheder, der snyder på vægtskålen. Derfor er der behov for mere kontrol fra myndighedernes side, siger Carl-Henrik Kristensen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063