23948sdkhjf

Er den lille vognmand, der kører grise, fortid?

Ændringerne i landbruget presser mange af de lokale transportører - Det er en udvikling hen imod større enheder, hvor vognmændene er nødt til at følge med, vurderer branchen, som ser positivt på fremtiden.

Ændringerne i landbruget presser mange af de lokale transportører - Det er en udvikling hen imod større enheder, hvor vognmændene er nødt til at følge med, vurderer branchen, som ser positivt på fremtiden.



Strukturændringerne, der siden 90-erne har præget landbruget i stigende takt, begynder nu også at smitte af på de servicerende transportører og presse den lille lokale vognmand, der kørte grise til slagteriet for bønderne i området og levede godt af det, ud af markedet. Endvidere har centraliseringen til stadigt større enheder inden for griseproduktion, fremkaldt af nogle år med dårlig indkomst inden for erhvervet, resulteret i krav om større og bedre lastbiler, når grisene skulle ud på den sidste rejse i denne verden.

Formand for DTLs Erfagruppe for Dyretransporter, vognmand Søren Poulsen, Herborg ved Videbæk, betegner udviklingen som positiv.

- Vi følger bare den samme udvikling, som har været i gang inden for landbruget siden 90-erne, og som sker hurtigere og hurtigere for hver dag, der går. Alle vil være større. Går vi tilbage til begyndelsen af 90-erne, så var der tit to vognmænd i samme zone, der kørte dyr til slagteriet. Men den struktur er ved at være på retur, og vognmandsvirksomhederne går i retning af samme udvikling, altså imod større og mere effektive enheder med maksimal udnyttelse af materiellet.

- Og man er nødt til at følge med udviklingen, som jeg mener er til gavn for erhvervet. Hvis vi ser tilbage i tiden, kørte vognmanden ofte både grise, kreaturer, korn og grus i samme bil, - hvilket ikke var særligt praktisk. I dag er bilerne bygget til det enkelte formål, og dermed stiger udnyttelsesgraden af materiellet væsentligt. Jeg har haft vognmandsvirksomhed i 35 år og har gjort hele udviklingen med, - så jeg ved lidt om, hvordan det var før i tiden.

Slagterierne med i spillet

- Med hensyn til strukturændringerne inden for dyretransporter har slagterierne også haft en finger med i spillet, fortsætter Søren Poulsen. - De kom på et tidspunkt med en udmelding om, at de ikke ville arbejde med for mange vognmænd på samme tid. De var interesseret i at få et mindre antal "samarbejdspartnere" end de havde, fordi det var lettere at administrere. Og den beslutning medførte, at en del små vognmænd enten slog sig sammen i større virksomheder eller frasolgte dyretransportaktiviteterne til en anden vognmand. Der var ikke tale om en prikkerunde i egentlig forstand, - alt foregik ad frivillighedens vej. Det var en naturlig afvikling, kan man sige, og derfor var der heller ingen tabere.

Fremtiden for danske dyretransportører ser ifølge Søren Poulsen lovende ud.

- Selvom vi i vores gruppe har været længe om at følge den almindelige udvikling mod færre og større enheder, er vi klar til at tage konkurrencen op med udenlandske transportører og gøre os gældende på det europæiske marked.

- Danske dyretransportører er dygtige, og vi føler os godt rustet, både hvad angår uddannelse og materiel. Vi lægger meget vægt på uddannelse af vore medlemmer, og ERFA Gruppen for Dyretransporter kører konstant et to-dages kursus for chauffører og vognmænd, hvor både praktisk viden og love og regulativet omkring dyretransport behandles indgående, - i dag har vi både grise- og kreaturkørsel på dagordenen.

Dyrt men besparende

- Vi ser fremtiden i møde med fortrøstning, og selvom det er dyrt at købe nyt materiel , så kan vi hente væsentlige besparelser hjem på at forbedre udnyttelsesgraden. Både økonomisk og ansvarsmæssigt er vi klar til at påtage os nye og større udfordringer, lyder det fra Søren Poulsen, der med et kreaturtræk, en dobbeltdækker til grise og en almindelig forvogn til det løse på årsbasis flytter 150.000 grise, 5.000 søer og 6.000 kreaturer.

- Forretningen har eksisteret i 35 år og går stadig godt, lyder det fra Søren Poulsen, 56, der har taget en kompagnon med ind i vognmandsvirksomheden i et forsøg på at løse den kommende generationsskifteproblematik.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078