23948sdkhjf

Der er al mulig grund til at være forsigtig

- Som vognmand i Danmark er der god grund til at være overordentligt forsigtig, når man transporterer højværdivarer som for eksempel cigaretter, chokolade, elektronik eller andet, der er belagt med høje afgifter, siger statsaut. revisor Kaj Glochau fra KPMG, en af Danmarks største revisionsvirksomheder.

- Mange vognmænd har ? uforvarende - brændt fingrene og er kommet til at betale i dyre domme, når kriminelle elementer har været på spil. Et par aktuelle sager demonstrerer, hvad der kan gå galt:

- Sø- og Handelsretten afgjorde i marts 2003, at en vognmand, der stod for transporten af cirka 300.000 pakker cigaretter og forvarede godset i en køletrailer i en aflåst værkstedshal, hvor fra godset ved hjælp af en trækker, der stod parkeret samme sted og var ulåst, blev uretmæssige fjernet, skulle betale hele afgiften på det bortkomne parti cigaretter, og endvidere at tobaksafgiften ikke ? som i andre erstatningsforhold ? var beløbsbegrænset i henhold til CMR-loven.


Så falder hammeren

- Dommen afspejler det forhold, at godsforsendelsen ikke er toldmæssigt afsluttet i Danmark. Når det er tilfældet, følger deraf, at varen er ?forbrugt? i Danmark, og så falder afgiftshammeren, der i det aktuelle tilfælde slog ned på vognmanden, der sidst havde haft godset under forvaring. Vognmanden kom til at betale næsten 6 millioner kroner i afgifter til Told og Skat, hvilket faktisk langt oversteg godsets egen værdi.

Kaj Glochau refererer endnu et tilfælde: - Landsskatteretten dømte i 2002 en frihavn i Danmark til at betale såvel told som tobaksafgift på et parti varer, der omfattede godt 6 millioner cigaretter. Moms, afgifter og told beløb sig til omkring 8 millioner kroner, men Landsskatteretten mente dog, at der ikke var klar lovhjemmel for også at opkræve momsen, så den slap frihavnen for at betale. Men resten, millioner af kroner, skulle ifølge Landsskatteretten betales ved kasse et.

- Landsskatteretten lagde til grund for dommen, at varerne, der skulle til Estland, aldrig nåede destinationen. De blev stjålet i Danmark, og forsendelsen blev derfor ikke toldmæssigt afsluttet, men cigaretterne derimod ?forbrugt? i Danmark, hvorfor sidste mand, der opbevarede godset, i det tilfælde frihavnen, blev sorteper. Dommen er fra en af parternes side appelleret og kører nu ved en af Landsretterne.

- De aktuelle sager viser klart og tydeligt, hvor skoen trykker, siger Kaj Glochau. ? Det er ikke nok at være forsigtig med sine samarbejdspartnere, eller kontrahenter, for problemet er ikke isoleret til personer, - det har også stor betydning hvilken type gods, der er tale om. Er der tale om højværdivarer, kan det gøre ondt at være transportør, hvis godset bortkommer under selve transporten.

- Bortkomsten, der kan være både bevidst og ubevidst, bevirker, at varen ikke afleveres til toldstedet til endelig toldmæssig afslutning. Så opstår det problem, at forsendelsen ikke er afgiftsmæssigt afsluttet i Danmark, og så sender Told og Skat regningen til den primære hovedforpligtede, hyppigt den der sidst har haft varen i besiddelse, - hvilket ofte vil være vognmanden.

- Problemet kan også opstå, hvis varen udleveres til et fingeret toldsted, til fingerede modtagere, eller i forbindelse med et transportskift undervejs. Så slår myndighederne også ned på vognmanden, der kommer til at hænge på told og afgifter.

- På et punkt er det imidlertid blevet væsentligt bedre, fortsætter Kaj Glochau. - Der kunne tidligere ske det, at selvom forsendelsen var toldmæssigt afsluttet og alt var i den skønneste orden, så var tolddokumenterne ved en fejl bortkommet på selve toldstedet. De var simpelthen ikke til at opdrive fysisk. Og så var det jo den samme situation: forsendelsen var ikke toldmæssigt rigtigt afsluttet og varen måtte derfor være forbrugt i Danmark, hvorfor afgifter og told kunne hentes hos sidste hovedforpligtede, - i mange tilfælde vognmanden.


Det fik vi styr på

Og da der kunne gå meget lang tid, før det kom for en dag, at der var et problem, så var det næsten altid umuligt for den, der kom til at hænge på regningen, at finde ud af hvad der egentligt var sket. Der var simpelthen gået så lang tid, at man opgav at efterforske sagen og valgte at betale regningen. Og vognmanden stod igen for skud.

- Men det problem er det lykkedes os at få styr på. Told og Skat har indført det elektroniske toldsystem, NTCS, der sikrer, at man for det første hurtigt opdager, om der er toldmæssige uregelmæssigheder med et bestemt parti varer, og for det andet ? hvis problemet er der - at man kan følge godsets toldmæssige vej fra land til land og hurtigt finde fejlen. Det betyder, at vi næsten har fået elimineret de sager, hvis årsag var en menneskelig fejl eller fysisk roderi på toldstederne.


Man hænger på afgiften

- Hvis man som vognmand kører med højværdivarer, skal man være forsigtig, konkluderer Kaj Glochau fra KPMG. - Mister man godset undervejs, hænger man på afgiftsregningen. Hvor meget forsikringen hjælper ved jeg ikke rigtigt, men man skal naturligvis være sikker på, at forsikringen er i orden. Men vi ved jo, at hvis forsikringen skal udbetale en stor erstatning, kommer det til at påvirke forsikringspræmien i mange, mange år fremover. Så måske er det lidt af en sovepude at lægge hele ansvaret over på forsikringsselskabet. Det vil jeg i hvert fald ikke anbefale.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062