23948sdkhjf

Miljøzone skal være større og omfatte varebiler

Københavns Kommune har for længst lagt sig fast på en omfattende miljøzone, der vil koste transporterhvervet milliarder. Men DTL har ikke opgivet at få ændret miljøzone-forsøget hen imod den svenske model.

Udviklingsdirektør Jens Poul Madsen har for første gang haft et møde med miljøborgmester Winnie Berndtson, der er villig til at overveje justeringer af reglerne, selv om det næsten er for sent. Københavns Kommune har nemlig allerede indsendt ansøgningen om tilladelse til Justitsministeriet.

DTL ønsker en svensk model, hvor varebiler inddrages og hvor hele Storkøbenhavn er omfattet af miljøzonen. Varebilerne tegner sig 14 procent af partikelforureningen, mod lastbilernes 10 procent.

- Vi er i princippet enig med Københavns Kommune om målsætningen, men vi mener, der er en mere økonomisk og effektiv vej til målet, siger Jens Poul Madsen, som afviser, at DTL har været for sent ude med lobbyarbejdet, da organisationen fra start har været i dialog med embedsmænd i kommunen.

- Vi har indsendt en lang række høringssvar på basis af vores medlemmers erfaringer fra forsøg med partikelfiltre. Og Københavns Kommunes egne erfaringer viser også, at der er store tekniske problemer med partikelfiltrene, siger Jens Poul Madsen.

DTL forhandler miljøzone med Københavns miljøborgmester

Den planlagte miljøzone i Københavns Kommune vil i sin nuværende udformning koste det danske transporterhverv et milliardbeløb. Derfor har vognmandsorganisationen Dansk Transport & Logistik naturligvis kontaktet Københavns Kommune for at påvirke beslutningstagerne til en mere erhvervsvenlig ordning efter svensk model, hvor køretøjer over 8 år udelukkes, hvis de ikke har partikelfilter. Samtidig inddrages de største varevogne og erfaringerne fra Sverige viser, at der opnås betydelig miljøgevinster.

Resultatet af det første møde med miljøborgmester Winnie Berndtson er angiveligt positivt. Miljøborgmesteren er indstillet på at drøfte den endelige udformning af reglerne og ifølge DTL var Winnie Berndtson ikke afvisende over for DTL?s forslag om at følge den svenske model.

Men miljøborgmester Winnie Berndtson gav på mødet med DTL?s repræsentanter udtryk for, at tilpasninger af den allerede vedtagne model, der er under behandling i Justitsministeriet, vil kunne forsinke projektet i op mod et år.

Undersøgelser har tidligere vist, at miljøzoner og krav om partikelfilter, bør indføres hurtigst muligt, hvis investeringen skal stå mål med de sundhedsmæssige gevinster. For mere moderne motorteknologi vil i den takt den tunge vognpark udskiftes reducere udledningen af de sundhedsskadelige partikler.

- DTL har fuld forståelse for, at Københavns Kommune ikke vil være med til at forsinke processen med at indføre en miljøzone. Det gav DTL klart udtryk for i den i øvrigt konstruktive dialog med miljøborgmesteren. Når Borgerrepræsentationen nu en gang har besluttet sig for at indføre en miljøzone, har DTL fremlagt et alternativt forslag med mindst samme miljøeffekt, som det forslag kommunen har indsendt til Justitsministeriet. Forslaget giver samtidig erhvervs-virksomhederne flere forskellige muligheder for at leve op til kommunens målsætning om at begrænse partikelforureningen, udtaler DTLs udviklingsdirektør Jens Poul Madsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.086