Chauffør med egen varevogn søges
Hvornår har man f.eks. sidst hørt om et firma, der søger en smedesvend med eget momsnummer? Eller en kommune, der søger en lærer med eget produktionsapparat.
Nej, det ovenstående eksempel drejer sig om er i virkeligheden, at man i virksomheder har erfaret, hvor dyrt det er selv at have en vogn med en chauffør ansat.
Nu vil man snige sig uden om og vælge en grå løsning. I stedet for at melde klart ud: - Vi har et transportbehov og det søger vi en løsning på. Desværre har en af transporterhver-vets største grupper, de små vogne under 3500 kg totalvægt, ikke særlig høj status i samfundet. Og det på trods af, at vi jo alle ? mere eller mindre - er fuldstændig afhængige af netop bud- og kurertransportfirmaerne.
For mange små opgaver, ofte hasteopgaver, bliver løst af kurertransportfirmaer.
Omsætning er ikke lig med overskud
Ligeledes finder man i annoncespalterne store transportkoncerner eller specialiserede fragtformidlingsfirmaer, der søger bud- og kurervognmænd. Her er der typisk en masse krav, ansøgeren skal leve op til - og en lille smule om, hvad den store transportvirksomhed står for.
Chaufføren skal som regel levere bil, brændstof, forsikring, arbejdstøj og ikke mindst selv står for hele markedsføringen. Det kunne for så vidt være godt nok. Men, der står sjæl-dent noget om, hvad man kan forvente at køre ind, eller vigtigere endnu, hvor stort et overskud, der kan forventes.
For overskuddet er jo som bekendt det, som den håbefulde nye vognmand skal leve af.
Vi kender til nybagte vognmænd, som stolt fortæller, at de kan køre op mod 2.000 kr. hjem om dagen. Omsætning forståes ? ikke overskud.
Problemet indenfor denne type transportvirksomhed er, at der ikke er noget som helst krav ud over, at personen, der starter virksomheden skal have et kørekort. Ingen krav om ud-dannelse, hvor man f.eks. kan lære noget om regnskaber og prisfastsættelser m.m. Og hvad med hviletid og arbejdstid.
Hvad siger loven
Spørgsmålet er, om ikke man skulle indføre præcis den samme lovgivning for transport med køretøjer under 3500 kg totalvægt, som for dem over 3500 kg.
Ved de tunge køretøjer, skal man jo erhverve sig en vognmandstilladelse, før man kan få registreret sit første køretøj ? hvis ellers man følger den slagne vej.
Så let som det er nu, opstår der hele tiden mange nye budtransportfirmaer.
Mange forsvinder igen, men i den periode, de er med på transport-slagmarken, kører de ofte til uacceptabelt lave priser. Det er med til at gøre livet surt for de seriøse firmaer, som også ønsker at være med om ti år.
Vi har da også set mange eksempler på driftige folk, som er startet med en enkelt varebil - og som har klaret sig fint og i dag driver en sund forretning. Men det er desværre for ofte undtagelsen. For mange bliver drømmen hurtigt til et mareridt, hvis ikke de tænker sig godt om. Det kræver professionalisme at klare sig i transport-erhvervet.
-----