23948sdkhjf

Op ad bakke med stigende fart?.

Og takket være, at fremgangen i de solgte tonkilometer oversteg væksten i de udbudte tonkilometer, steg også selskabets lastefaktor med 3.4 procentpoint til 68.9 procent.

Men det er sandelig ikke et let marked at operere i! For 2003 gik de samlede indtægter ned med otte procent i forhold til året før ? ikke mindst på grund af de skæve valutakurser i verden og den stadig skrappere konkurrence også i selskabets hjemmemarked.

Lufthansa Cargo valgte da også mod slutningen af sidste år at slå ind på en såkaldt fleksibel fragtratepolitik, således at den aktuelle rate afspejler markedets faktiske forhold mellem udbud og efterspørgsel på de enkelte strækninger og afgange. Lufthansa Cargo måtte simpelthen indse, at tiden er løbet fra alt for snærende principper og forventninger om, at markedet i sidste ende honorerer kvalitetet frem for kvantitetet og lave spotrater.


Elektronisk booking

Der er dog også udviklinger, der peger fremad: Ikke mindst valget af distributionskanaler er afgørende for selskabernes fremtidige lønsomhed, og her har Lufthansa Cargo nu set sine elektroniske bookinger vokse frem til at udgøre mere end 25 procent globalt. Det sparer omkostninger, og det øger kvalitet.

Lufthansa Cargo er også i fuld færd med et omfattende flådefornyelsesprogram. Således sælger selskabet alle sine tilbageværende otte Boeing 747-200 fragtere for i stedet at satse på en ren MD-11 flåde, der efter køb af endnu fem fly vil komme op på i alt 19 fly af denne type.

Tre af de gamle Boeing 747-200 er i øvrigt solgt til det islandske Air Atlanta Icelandic, der har indgået en aftale om at stille dem til rådighed for Lufthansa Cargo, når selskabet har brug for den ekstra tonnage.

Endelig satser Lufthansa Cargo også på fortsat udvikling af synergier med DHL, hvor det transatlantiske samarbejde startede i juli sidste år. Samarbejdet er nu udvidet med nye interkontinentale ruter både over Nordatlanten og til Fjernøsten, hvor de to selskaber deler kapacitet og omkostninger i et storstilet feedersystem, der forbinder en række ?tunge? fragtdestinationer i verden.

-----

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062