Sparer energi ved at sejle længere
Kombifærgerne på Kalundborg-Århus som betjener fragtmarkedet mellem Øst- og Vestdanmark, var sidste år præget af en en afmatning af dette marked, således af antallet af fragtenheder faldt med 4,2 procent i forhold til året før ? det svarer til et omsætningsfald på 4,9 mio. kr. Men også en kraftig priskonkurrence fra Railion påvirkede Mols-Linien:
Den statssubsiderede jernbanetransport af løstrailere påvirker færgekonceptet, lyder det fra Molslinien, som i 2003 reducerede fartplanen for kombifærgerne ? så man fik 11,6 procent færre afgange.
Men nu har Mols-Linien omorganiseret hele salgs- og håndteringsorganisatonen på lastbilområdet, hvor man nu står med et moderniseret salgsapparat, som skal skaffe nye kunder blandt mindre og mellemstore transportører.
- Virkningerne har allerede været postive, og det forventes, at resultaterne vil være målbare allerede i første halvdel af 2004, vurderer rederiet som for de større transportørers vedkommende forventer en rolig aktivitetsstigning. Således ventes der i 2004 en stigning i lastbil- og traileroverførslerne på ca. 4-5 procent.
Mols-Linien sejler med både kombifærger (Kalundborg-Århus) og hurtigfærger (Odden-Århus/Ebeltoft).
Mindre energiforbrug
Rederiet fremhæver, at energiforbruget pr. enhed er faldet.
Således flyttede Mols-Linien hurtigfærgeafgangen fra ruten Odden-Ebeltfot til ruten Odden-Århus. Trods den længere sejltid på Århus-ruten er energiforbruget pr. transporteret enhed blevet reduceret som følge af den højere belægningsprocent på Århus-ruten. Tilsvarende er antallet af afgange med kombifærgerne på Kalundborg-ruten blevet reduceret med 11,6 pct. mens altallet af overførte fragtenheder blot er blevet reduceret med 4,2 pct. - og antallet af overførte personbiler faktisk steget med 2,3 pct. i samme periode. Det er en tilpasning, som reducerer energiforbrug og emission pr. transporteret enhed.
I 2003 forbrugte Mols-Liniens færger ca. 2,8 mio. GigaJoule på Kattegat, hvilket er ca. 1,0 mio. GJ mindre end i 1999, svarende til en reduktion af energiforbruget med ca. 26 pct.
Mols-Linien forbedrede sit resultat i 2003 til 37 mio. kr. før skat mod 28 mio.i 2002 . Heri er dog ikke medregnet en hensættelse på 48 mio. kr. til den oplagte hurtigfærge. Den er i øvrigt chartret ud for det meste af i år.
Mols-Linien var blevet prækvalificeret til at byde på færgebetjeningen af Bornholm, men baggrunden for et bud var ledig hurtigfærge-kapacitet, så da det problem blev løst undlod Mols-Linien at byde ? således at der kun kom ét bud mellem Rønne og Sjælland, nemlig Bornholmstrafikken selv.
-----