Døgnservice til tiden
Det kræver stor fleksibilitet, hvis mindre fragtvirksomheder skal klare den benhårde konkurrence flyfragt markedet. Det leverer X-press Fragt i Hvidovre 365 dage om året, døgnet rundt. Vel og mærke til tiden
- Vi holder, hvad vi lover kunden. Det er man simpelthen nødt til, hvis man skal være troværdig i den her branche. Hvis ydre omstændigheder betyder forsinkelser, så får kunden besked omgående. Der er mange, som lader som ingenting og håber, at det ikke bliver opdaget. Men den går altså ikke, siger vognmand Lars Thor Nielsen.
Han startede X-press Fragt i efteråret 1997, da han forlod et tilsvarende kurerfirma Taxifragt og tog en stor del af de indlejede vognmænd og kunderne i luftfragtsbranchen med sig. Vognparken talte da 17-18 enheder.
X-press Fragts flåde består i dag af 25 køretøjer. Selskabets vognpark består af mindre varevogne, kassevogne og liftbiler fra størrelse lille til stor. Endelig råder virksomheden over en enkelt kranbil ? en 16 tons Mercedes med en 12 tonsmeter Palfinger kran. Den kører vognmand Lars Thor Nielsen selv.
- Jeg har aldrig stilet efter, at vi skulle vokse til 100 biler. Vi skal selvfølgeligt tjene penge, men vi skal være kolleger og ikke ?konku-leger?, siger Lars Thor Nielsen.
Den kollegiale stemning i virksomheden er tydelig. Tonen er rå, men hjertelig ? for at sige det mildt.
Disponent Michael Fridh ? til daglig Mickey ? må eksempelvis tåle drøje verbale hug for sin skriggule ?Brøndby?-trøje, som han har på, fordi Brøndby vandt i weekenden.
Lufthavn til lufthavn
X-press Fragt kører i dag i det meste af Europa. Virksomheden løser en lang række forskellige transportopgaver. Men hovedvægten ligger på kurerkørsel.
- Vi kører ikke faste ruter, men har specialiseret os i ad hoc opgaver. Hovedparten af vores transporter går fra lufthavn til lufthavn, fortæller Michael Fridh.
En trafik, der bringer X-press Fragts biler vidt omkring. En af de mere bemærkelsesværdige ? men alligevel typiske ? var en transport i starten af april fra København til Mallorca med reservedele til et fly.
- Vi havde lovet kunden, at vi ville være fremme søndag morgen, men var der allerede lørdag inden middag. Det var kunden ikke ked af, siger Lars Thor Nielsen tilfreds.
Men X-press Fragt finder også opgaver uden for luftfragtsmarkedet. Virksomheden har for nyligt løst en transportopgave til Cannes for et større dansk tv-selskab.
Krav til vognmænd
De tilknyttede vognmænd betaler pladsleje til X-press Fragt, men indtægterne fra den enkelte transport går ubeskåret til den vognmand, der kører turen.
X-press Fragts beskedne domicil i Hvidovre huser ud over disponent Michael Fridh, en bogholder og så vognmand Lars Thor Nielsen, når han altså ikke er ud og køre.
Alle biler styres naturligvis med GPS-overvåget flådestyring.
- Da vi startede virksomheden i lille et kælderlokale i nærheden, så var det egentlig min mening, at vi skulle flytte ud til lufthavnen. Men det har vist sig, at beliggenheden ikke er afgørende. I praksis så er vi lige så hurtigt ude ved kunden, som vi ville være, hvis vi havde kontor på Amager, siger Lars Thor Nielsen.
X-press Fragt ejer selv to 18-tons lastvogne og den kranbil, mens resten af flåden ejes af tilknyttede vognmænd. De fleste af X-press Fragts vognmænd er selvkørende med en enkelt bil, men enkelte har flere køretøjer i X-press Fragts farver.
- Men det er noget man skal gøre sig fortjent til. De skal bevise, at de kan holde styr på flere biler, siger Lars Thor Nielsen.
Virksomhedens døgnservice koster naturligvis personlige ressourcer. En vognmand tilbragte nytåret i Stockholm, fordi en snestorm forhindrede hjemkørslen og forrige år tilbragte en kollega juleaften i Manchester.
- Men det giver også en gevinst hos kunderne. Når transporterne flasker sig, hver gang, så overlader kunderne også trygt godset til os. Det er guld værd, siger Lars Thor Nielsen.
Fragtmarkedet har undergået store forandringer i X-press Fragts levetid. Tidligere lå spidsbelastningsperioderne i let forudsigelige perioder. Men sådan er det ikke længere.
- Det svinger utroligt meget i dag. Det eneste der ikke har ændret sig er vores årsomsætning, der stort set er uændret, hvis man ser per køretøj. Selv på ugebasis, hvor mandag og fredag tidligere var meget hektiske, så er det komplet uforudsigeligt i dag, fortæller Lars Thor Nielsen.
X-press Fragts ejer har også konstateret en ændring i markedets fokus på pris.
- For otte år siden, så var det helt almindeligt, at speditørerne ringede rundt til en håndfuld transportører og så valgte den billigste. Men prisen er ikke så vigtig længere. Mange speditører har en liste over de transportører, som de ringer til først og her er det ikke bare pris, men i høj grad kvaliteten, der bestemmer hvem der står på den liste, siger Lars Thor Nielsen.
-----