23948sdkhjf

Veloplagt Caddy

VW Caddy vil ? trods navnet ? næppe være velkommen på golf-banen. Dertil er den for tung. Men lige som VW Golf, så er der tale om en velkørende lille bil. Caddy vil vinde varebilsbrugerens blå stempel, fordi den også er en ægte varebil og ikke blot en ombygget personvogn, som så mange gulplade-biler på det danske varevognsmarked.

VW Caddy deler også teknik med VW?s mini-MPV Touran, der også leveres på gule plader og her er sammenligningen uundgåelig. Når man skal flytte pakker og gods, så er fordelene ved et reelt varerum med ordentlige adgangsforhold særdeles mærkbare.

Touran vinder dog med en hårsbred, når det gælder selve chaufføroplevelsen.


Fed vinyl

Caddys førerkabine deler mange detaljer med forbillederne. Men robust og rengøringsvenlig vinyl har erstattet en del af stofpanelerne og dermed virker VW?s nye mini-kassevogn også mere varebilsagtig. Men på den fede måde.

Der er nemlig ikke nogen discountfornemmelse over Caddy.

Indretning, ergonomi og udstyrsniveau er næsten på højde med det man finder i Golf og Touran. Kvalitetsfornemmelsen er høj.

Førerkabinen er overskueligt og logisk indrettet og alle betjeningsenheder er placeret konventionelt. Det gør Caddy til en let tilgængelig bil set med chaufførbriller.

Køreegenskaberne er glimrende og styringen er præcis. Dog med en mærkbar tendens til understyring.

Sæderne er bekvemme og støtter fint i ryggen, så selv lange ture kan køres uden træthed, og en mængde opbevaringsrum gør Caddy til en praktisk hverdagsbil. De store sidespejle, der er lånt fra Transporter, giver et for klassen fornemt udsyn bagud

Testbilens varerumsadskillelse med åbent gitter gav ligt for god klangbund for motorstøjen.


Regulært varerum

VW Caddy virker mindre end den er. Varerummet kan rumme 3,2 kubikmeter gods og lasteevnen er 750 kilo. det er tydeligt, at Caddy er desigenet som en van, der også kan bruges som minibus og ikke omvendt.

Dog medfører den valgte akselafstand, at der kun er plads til en 70 centimeter bred skydedør og dermed er lastning med europapaller fra siden udelukket.

Asymetriske fløjdøre standard bagi og en tophængslet bagklap leveres kun mod ekstra betaling. Noget som visse producenter af større kassevogne kunne lære af.

Der er tilstrækkelig stor afstand mellem hjulkasserne (1,17 meter) til at en europapalle kan listes ind på langs med gaffeltruck.

Gulvet er plant og leveres som standard med en kraftig gummibelægning, der formentlig vil blive udskiftet med et mere robust mindre friktionsplaget underlag af en lang række brugere. Der er seks kraftige surringsøjer.

Caddy må trække en anhænger på op til 1.500 kilo.


Bredt motorprogram

Caddy leveres i fire forskellige motorvarianter. En 1,4 liters benzinmotor på 75 hk. En benzinmotor på 1,6 liter yder 102 hk.

Endelig leveres Caddy med to diselmotorer. Indledningsvis kun en 2-liters SDI-motor med der yder 69 hk, men fra juli 2004 den stærkeste motor, der er en 1,9 liters TDI-motor med en ydelse på 104 hk.

Testbilen var udrustet med den mindste dieselmotor på 69 hk og det er lige i underkanten. Kraftoverskuddet er ikke imponerende og motoren lyder til tider rigeligt anstrengt. Der er næppe fare for at overanstrenge motoren, men til gengæld førerens ører.

Derfor bør købere absolut overveje den stærkere turbodiesel.

Begge dieselmotorer opfylder euro3 standarden.

ABS-bremser, elektronisk differentiale spærring (EDS), antispindregulering (ASR) og motorbremseregulering (MSR) er standard i alle varianter. Desværre og helt uforståeligt har VW valgt at undlade at gøre ESP til standard i de to mindste motorvarianter, når ESP er standard i Caddy Kombi med 1,6 liters benzinmotor og 1,9 TDI.

Servostyring er standard.

Varevognen Caddy Van sælges i øjeblikket til særlige introduktionspriser fra 125.000 kroner inkl. Moms. Prisen for Caddy Van med den store motor starter ved godt 143.000 kroner.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.076