23948sdkhjf

En lastbil er ikke bedre end dens service

Ny MAN-organisation klar til at øge præstationerne - og markedsandelen i Danmark.

Ny MAN-organisation klar til at øge præstationerne - og markedsandelen i Danmark.



MAN skruer nu op for ambitionerne på det danske marked. Ikke alene skal markedsandelen for lastbiler over 6 tons allerede i år tvinges op fra 16 til 18 procent, MAN Last og Bus skal ganske enkelt være Danmarks bedst lastbil- og busvirksomhed - i løbet af næste år. Og så skal indtjeningen forbedres.

Bag de mange ambitioner ligger en større organisationsændring, som på én gang skal effektivisere og frigøre kræfter til en salgs- og servicespurt af de lange.

- Vi har et første klasses produkt, som skal følges op af en første klasses service, siger den nye adm. direktør for MAN Las og Bus A/S, Jörg Mommertz, som kommer fra Tyskland, men som allerede er gået i skarp træning med det drilske danske sprog.

For ham er der næsten sport i at få de enkelte dele af en stor organisation til at bevæge sig fremad ved internt at trække på hverandres stærke sider - hjæpe hinanden uden at glemme den indbyrdes kappestrid, som også virker befordrende på resultaterne.

- Og service er lige som vigtigt som salg, fastslår Jörg Mommertz.

Den ny organisation, som netop er blevet præsenteret, vægter salg og service på en ny måde. Salget flyttes fra filialerne og opdeles i fire regioner under ledelse af markedschef Søren Bering, mens de seks filialer i København, Padborg, Esbjerg, Kolding, Århus og Aalborg får Peer Mørk som øverste driftschef. Regionerne bliver Nord, Syd, Øst og som den fjerde hovedkontoret i Glostrup.

Danmark bliver model

Ændringerne i organisationen pr. 1. marts i år hviler på et udspil fra en ledergruppe i MAN Danmark, som har arbejdet i månedsvis. MAN betoner, at det er et projekt, som blev påbegyndt allerede under den fratrådte direktør Lasse Fredskov. Hans afgang har intet med organisations-ændringen at gøre, tværtimod havde det nok været ham, der ville have præsenteret disse ændringer, hvis ikke han var fratrådt af andre grunde, lød det ved præsentationen af de nye tanker.

Og at der ikke blot er tale om strøtanker illustreres af, at det danske projekt er blevet udvalgt til at danne mønster for ændringerne i hele det europæiske MAN-salgs- og serviceapparat. MAN i Danmark har en størrelse, som gør det nemmere at afprøve nye tanker - Vi er jo ikke 20.000 ansatte, som det lyder.

MAN i Glostrup har selv en fornemmelse af, at man i sit stærke fokus på fornyelser i produktet og alle de teknologiske nyskabelser i (for) høj grad har haft de ingeniør-mæssige briller på. Det er en nødvendighed i så konkurrencepræget en branche, men man er nu i stigende grad opmærksom på, at salg og service hører med på samme niveau.

- En lastbil er ikke bedre end dens service, siger Jörg Mommertz.

Og markedschef Søren Bering forklarer, at man har bygget organisationen i Danmark op på tre ben: Selve produktet, Salget og Servicen. Som selvfølgelig skal arbejde sammen, men hver for sig have øget råderum og fleksibiltet, så man skærper effektiviteten og bedre kan håndtere kundernes egentlige behov. Så samtidig med, at salg (der skal ansættes tre nye sælgere) og service får hver sin chef og hver sin mere strømlinede organisation, så er det meningen, at salget tillige skal knytte kunden til værkstedet.

Prisen betyder meget - og lidt

Prisen på lastbilen spiller en stor rolle, og MAN fremhæver, at man ikke vil satse på en blot og bar priskonkurrence.

- Konkurrencen er benhård, men ser vi på en lastbil til en million kroner, som er afskrevet på fem år, så udgør selve prisen på bilen kun 20 procent af de samlede omkostninger for kunden. Det vigtigste er, at kunden får købt den rigtige bil. Brændstof og olieforbruget over tid er vigtigere end selve prisen, mener Søren Bering.

Kører en lastbil f.eks. 200.000 km, så kan det virkelig ses på tallene, hvis den klarer 300 meter mere på literen.

Den nye organisation skal således over for kunderne satse både på et stort engagement, nytænkning, problemfri kundebetjening og på at levere driftsøkonomiske løsninger til kunderne.

Ingen store investeringer

Men prisen for alt det nye?

Det er ikke tanken, at der skal ske egentlige investeringer i planen. Men der er lagt op til en solid uddannelses- og motivationsfase, så alle er med på ideen og stolte af at være en del af MAN.

Men det ligger fast, at målet også er at opnå en større indtjening. Også her satser man på medarbejdernes indsats.

- Jeg opdagede hurtigt, at det er et meget stærkt team, vi har i Danmark. Det skal vi arbejde videre med frem til vinder-resultater, siger Jörg Mommertz.

MAN har stadig to private MAN-virksomheder med på organisationsplanen, nemlig i Dalby og Odense, og sådan fortsætter det.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079