23948sdkhjf

Dynamik i MANs ny generation af Common Rail motorer

Den tyske lastvognsproducent MAN lægger allerede nu ud med en helt ny motorse-rie, som skal kunne matche EURO 4 normen uden brug af SCR-teknik

Den tyske lastvognsproducent MAN lægger allerede nu ud med en helt ny motorse-rie, som skal kunne matche EURO 4 normen uden brug af SCR-teknik



Selv om der stadig er knap halvandet år til, at EURO 4 normen træder i kraft, så har den tyske lastvognsproducent MAN netop præsenteret en ny motorgeneration, der skal afløse den hidtidige 6-cyl. dieselmotor i effektsegmentet 310 til 530 hk, der benyttes i TGA serien.

Det ser ud til, at MAN på lidt længere sigt, vil introducere helt nye dieselmotorer i alle de tunge lastvogne for at kunne matche kravvene til EURO 4 normen.

Den store kendte 10 cyl. motor, som i dag anvendes i tungtrækkerne, forventes også at blive erstattet af en ny V8 motor, der bliver udviklet sammen med Liebherr, som MAN nu samarbejder med omkring udvikling af motorer.

Større effekt - mindre slagvolumen

Den nuværende motor, der benyttes i TGAserien, er en 12 liters motor på seks cylindre. Den erstattes i løbet af året af den nye D20 Common Rail, hvor D står for Dynamic og 20 for boringen på 120 mm, som er en 6- cylindret rækkemotor med en slagvolumen på blot 10,5 liter (10.518 cm3). Men som i den første version kan den leveres i forskellige størrel-ser på henholdsvis 310 hk, 350 hk, 390 hk, 410 hk og 430 hk.

De første af den nye motorserie er dog klassificeret som EURO 3.

Den egentlige EURO 4 version forventes at være på fremme en gang til efteråret - sand-synligvis på Hannovermessen i begyndelsen af september.

Common rail erfaring

Den nye D20 har en overliggende knastaksel, fire ventiler pr. cylinder, turbolader med in-tercooling og Bosch common rail indsprøjtningssystem. Sidstnævnte er af anden generati-on, der opererer med et tryk på 1.600 bar mod tidligere 1200 bar.

MAN har jo et stykke tid anvendt common rail indsprøjtningssystemet på bl.a. den store 12 liters motor med 530 hk og på den helt store V10 motor med 660 hk og har derfor alle-rede opnået mange praktiske erfaringer med dette indsprøjtningssystem.

Ved præsentationen forleden i Nürnberg, lagde MANs teknikere stor vægt på, at det var lykkedes at fremstille en ny motor, som kan matche kravene i EURO 4 normen uden brug af kompliceret tekniske løsninger som f.eks. SCR.

Motorerne med max- effekt på henholdsvis 390 og 430 hk, er dog udstyret med PM-Kat (Partikelkatalysator) som sammen med AGR/EGR (Udstødningstilbageførsel) opfylder de kommende Euro4 normer, og som er udviklet specielt til udstødningsgassen på MANs nye motorserie.

Følger i sporet på IVECO

Som et andet eksempel på forenklingen, har MAN givet den nye motorgeneration en ny og mere effektiv encylindret kompressor, der ikke stjæler så meget at motorens energi, som den hidtidige anvendte tocylindrede kompressor.

Direkte i vægt er den nye motor ca. 100 kg lettere end 12 liters motoren - en faktor der f.eks. for tanktransportører, som afregnes efter hvert transporteret kilogram, slår direkte igennem på den økonomiske bundlinie.

Om driftsøkonomi udtaler teknikerne hos MAN, at man med den nye D20motor har opnået en 5 procent brændstofsbesparelse i forhold til den nuværende motorserie.

MAN følger med dette tiltag i sporet på IVECO, der for år tilbage begyndte at bygge moto-rer med mindre slagvolumen, der til gengæld har en større effekt.

Ifølge kilder inden for lastbilverdenen er man også hos en anden tysk lastvognsproducent, Daimler Chryslerkoncernen, i øjeblikket i gang med udviklingen og testkørsel af en ny 10 liters motor, der skal kunne benyttes i Actrosserien, når EURO 4 normen træder i kraft til næste år. Så trenden med mindre slagvolumen og højere effekt er helt klar.

Teknisk tigerspring

Til sammenligning har vi set på data fra en moderne MAN-motor i slutningen af 70erne. Da præsenterede MAN en ny 6-cyl. rækkemotor på 11,4 liter slagvolumen, der havde den dengang enorme ydelse af 1350 NM / 320 hk.

Nu lanceres der så en motor, som kun har en slagvolumen på 10,5 liter, der til gengæld har en maksimal ydelse på 2100 NM / 430 hk, så alt andet lige er der sket en stor teknisk videreudvikling inden for de sidste 25 år.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082