23948sdkhjf

Hvor langt kører Volvos nye FH 16 på literen

Et spørgsmål mange stillede sig, da Volvos nye EURO 3 version af den store 16 liters motor endelig dukkede op i foråret 2003

Et spørgsmål mange stillede sig, da Volvos nye EURO 3 version af den store 16 liters motor endelig dukkede op i foråret 2003



Hvor langt kører en given lastvogn på en liter brændstof?

Det spørgsmål er der altid mange svar på, og det rigtige svar afhænger nok af, hvad man sammenligner med.

Nu har vi, med venlig hjælp fra Viking Lastbil A/S i Viborg og Vognmandsfirmaet Knud Gammelgaard Jensen i Viborg, hvor sidstnævnte er indehaver af den allerførste Volvo FH16 af Euro3 generationen som er blevet leveret i Danmark, fået udleveret forbrugstallene for en periode på knap 25.000 km.

Vognen, som nu har kørt omkring 50.000 km, er en almindelig to-akslet trækker, der er forsynet med den kraftigste version af 16 liters motoren på 610 hk og benyttes i international køletransport over lange afstande.

Ifølge de informationer, vi har fået fra lastvognens Dynafleet system, så havde vognen på måletidspunktet kørt en strækning på 24.978,8 km med en gennemsnitshastighed på 79,8 km og med et totalt forbrug på 9.085 liter. Det svarer omregnet til liter/km til en forbrugsfaktor på 2,749 km (2,75 km) pr. liter brændstof.

Høj gennemsnitsfart

Når man ser dette tal, skal man dog huske, at forbrugstallet også omfatter en del af den første periode af motorens levetid, hvor man normalt regner med, at der vil være et større forbrug i tilkørselsperioden.

Ydermere skal man have med i billedet, at vognen har været i stand til at holde en høj gennemsnitsfart på 79,8 km i timen, en meget høj gennemsnitshastighed når man tager i betragtning, at det også omfatter kørsel i bjergrige områder.

Knud Gammelgaard siger til Trans Inform, at han ofte kører en tur ude fra Bretagne i Frankrig ned gennem det sydvestlige Frankrig via Zaragoza til Valencia i Spanien med fuld last, hvilket svarer til 40 ton - 41 ton vogntogsvægt.

Denne strækning, der indeholder mange "knotter", kræver stor motoreffekt for at holde en fornuftig gennemsnitshastighed.

Trappet ned

Knud Gammelgaard Jensen, bliver normalt kaldt Lasse, et navn præsten i sin tid ikke ville døbe ham, hvorfor han blev døbt Knud. Lasse overtog forretningen efter sin far Henry Gammelgaard Jensen, der etablerede vognmandforretningen i begyndelsen af 60erne. Lasse Gammelgaard siger til Trans Inform, at han nu har trappet forretningen ned. Tidligere har han haft fire lastvogne i drift, men det er ikke muligt at konkurrere i dag med den type forretning, hvis man skal betale enhver sit

Så vognmanden har i stedet valgt at drive en fornuftig forretning med sin nye Volvo FH 16.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078