Sådan er man klædt på til også kolde perioder
Konjunkturerne skifter i alle brancher. Der er hektiske perioder, og der er tider, hvor den økonomiske temperatur er på vej mod nul. Så er det klogt at være forberedt, fastlår Jyske Finans, som ikke vil spå om konjunkturerne, men som her giver sit bud på, hvordan man finansieringsmæssigt kan gardere sig godt.
- Vi ved en god del om lån og leasing til virksomhedernes investeringer i produktionsma-skiner, lastbiler, trailere, erhvervsejendomme, firmabiler, entreprenørmaskiner o.s.v, siger finansiel rådgiver Brian Nielsen, Jyske Leasing og opstiller her valget mellem lån og lea-sing, og forklarer på en klar og forståelig måde vigtige detaljer
Det er egentligt ikke så afgørende, men jeg vil senere redegøre for forskelle og fordele ved de to muligheder. Vigtigst er det, at virksomhederne etablerer et likvidt beredskab med en rigtig sammenhæng imellem anlægsinvesteringer og langfristet gæld.
Det er mange opmærksomme på, men vi møder også i Jyske Finans virksomheder som "vigter" sig med, at de har betalt maskinen eller lastbilen kontant. Og i de fleste tilfælde drejer det sig ikke om reduktion i en stor obligationsbeholdning eller en bankbog, der var ved at løbe over; nej det er via et træk ud af virksomhedens løbende likviditet - måske endda på kassekreditten.
Og en kassekredit, som er trukket op til maksimum, er egentligt ikke spor spændende - faktisk rigtig ubehagelig.
Pengene er normalt billigst og lettest at låne, når man ikke har brug for dem. Cirka sådan lyder en kendt floskel, som vel egentlig er sund fornuft, som man kun kan erklære sig enig i. Når det kniber med likvider i virksomheden, er det ofte vanskeligt at hente tilstrækkeligt med penge i banker eller finansieringsselskaber og især på de bedste vilkår.
Begravet i murstenRegnskabet viser måske røde tal og ser trist ud, man har mistet en stor kunde, planerne for fremtiden er mørke - eller man har begravet alle sine penge i mursten og maskiner uden sans for likviditetsstyring.
Det sidste er der måske en mulighed for at gøre noget ved, men man bør i virksomheden undgå denne situation og strategisk beslutte, om man vil have en disponibel likviditet på et forsvarligt beløb eller en høj likviditetgrad.
Men hvordan opfylder man så dette mål; ja ved først og fremmest at tjene flere penge end man trækker ud af virksomheden - det hedder positiv konsolidering - og dernæst ved at finansiere alle væsentlige investeringer med f. eks. 80% lån eller leasing over et åremål, som harmonerer fornuftigt indenfor aktivets værdiforringelse.
Hvis man derved får "for mange" penge i kassen og dertil har en uudnyttet trækningsret på kassekreditten, er det kun et positivt problem. Kassekreditter er oftest dyrere end leasing, og så er det jo alene af denne grund oplagt at finansiere.
Selvfølgeligt er det dyrere at låne ude i byen end bruge egne penge, men den begrænse-de forskel er altså prisen for en god forsikring. Med god likviditet kan man komme vel igennem perioder med omsætningsfald, reklamationer, driftsforstyrrelser eller andet uventet - og man kan måske optjene store rabatter på indkøb af råvarer - og dertil sove trygt om natten.
Skal jeg så vælge leasingJa i langt de fleste tilfælde er det mest fordelagtigt. Ved leasingfinansiering kan virksom-hederne glemme alt om gældsbreve, pantebreve, stempelmærker og tinglysning - der er kun en leasingkontrakt og den er stempelfri.
Jyske Finans køber maskinen eller køretøjet hos den leverandør virksomheden har valgt og forhandlet pris, vilkår og evt. ibyttetagen materiel med. Kunden leaser den i 5-6-7 år og kan selv disponere maskinen eller køretøjets videre skæbne ved udløb.
Man er også meget velkommen til at gøre brug af den specialviden, som de finansielle rådgivere har om maskiner og alt på hjul, og det kendskab de også har til relevante leve-randører. Man får altså hos leasingselskaberne lidt ekstra i forhold til pengeinstitutterne og med et udlån på mere end kr. 7 mia. og godt 120 mand i gang har Jyske Finans folk med specialviden på alle væsentlige områder.
Valget imellem lån og leasing er ikke særligt vanskeligt, når investeringen er biler af en-hver art. Lånefinansiering af lastbiler, trailere, busser, person- og varevogne betyder regi-strering i bilbogen med store gebyrer og stempeludgifter i kølvandet. Leasing udløser in-gen stempelomkostninger og giver dertil på person- og varevogne adgang til attraktive modeller og priser.
Eller hvad med lån?Med lånefinansiering har virksomheden selv muligheden for skattemæssige afskrivninger, hvilket med den nye afskrivningslov dog ikke mere gør den store forskel. Kun ved meget lange leasingperioder kan virksomhederne opnå en skattemæssig fordel ved erhvervslån frem for leasing, og Jyske Leasing har til disse tilfælde en lånemulighed, som også her er ganske fordelagtig i forhold til pengeinstitutter og realkredit.
Når et erhvervslån baserer sig på et pantebrev i det købte materiel - f. eks. en mejetær-sker til kr. 1 mio. - etableres normalt i pengeinstitutterne et pantebrev som skal stemples med kr.15.000 en tinglysningsafgift på kr. 1.400 - altså i alt kr. 16.400 en stiftelsespro-vision som kan variere.
Hos Jyske Leasing anvendes et andet dokumentgrundlag hvor stempel og tinglysning er kr. 0,00 og i stedet for stiftelsesprovision i niveau kr. 10.000 eller mere koster etableringen fast kr. 2.500 uanset om lånebeløbet er kr. 150.000 eller kr. 15 mio.
For år tilbage var leasing et negativt ladet udtryk - noget med, at man nok ikke selv kunne betale. Sådan er det bestemt ikke mere, hvor nogle af landets store velkonsoliderede virk-somheder i høj grad leaser deres driftsmidler.
Men for de virksomhedsejere som stadig har det bedst med selv at eje og låne pengene er muligheden så absolut tilstede - og hvor der er en direkte afskrivningsmæssig fordel er det ganske oplagt, at man beder om et lån i stedet for leasing.
Hvad koster det?Et absolut relevant spørgsmål, som det ikke er muligt at svare generelt på - men i langt de fleste tilfælde er leasingselskaberne den absolut billigste udbyder af finansiering. Bran-chen er kendetegnet af store udlånsporteføljer, ingen filialer og i det hele taget en billig administration.
Til gengæld skal man ikke spørge Jyske Finans om remburser, konvertering af realkredit-lån, kassekreditter eller pensionsopsparing - det har vi ikke på paletten og man får ikke noget svar, men henvises til vor "moder" Jyske Bank, som har medarbejdere med viden på alle disse områder.
Vi ved meget om finansiering af anlægsinvesteringer og det holder vi os til. Rentemæssigt er mulighederne på såvel lån som leasing alsidige og næsten ubegrænsede. Danske kro-ner - fast eller variabel rente til p.t. næsten samme pris. Finansiering i euro er hastigt på vej og for virksomheder med interesse for US-Dollar eller andre valutaer er dette også en mulighed.
En blød startSom beskrevet er etableringsomkostningerne yderst begrænsede, så der er såvel på ren-ter, gebyr og ikke mindst rådgivning og branchekendskab meget at hente hos Jyske Fi-nans og flere af de øvrige store leasingselskaber.
Der arbejdes med individuelle løsninger, hvor afviklingsprofilen f. eks. være "blød start" modellen - udskiftning til nyt materiel - skift fra variabel til fast ydelse midt i leasingperio-den o.s.v. Mulighederne er mange, for det som passer fint til en virksomhed, er måske ikke hensigtsmæssigt for en anden, lyder det fra Brian Nielsen, Jyske Finans
-----