Ny organisation hos Volvo Lastvogne
Volvo Lastvogne har pr. 1. marts gennemført en omlægning af organisationen - forhandlerledet får en stærkere placering i den mere holistiske tankegang bag ændringerne.
Således vil Volvo vil lade forhandlerne og deres kunde-kunnen være styrende for indretningen af den nye organisation, som direktør Carsten Abel forleden præsenterede på det danske hovedkontor i Herlev.
Det handler om, at spillereglerne i lastvognsbranchen er under radikal ændring - der er færre firmakunder og flere transportørkunder, alle vil have mere for mindre og efterspørger komplette løsninger samtidig med at tekniske lovkrav gør at lastbilerne bliver mindre forskellige. Det kræver et systematisk blik på kundernes totalbehov - ikke blot en lastbil, og derfor er den nye struktur bygget op med blik på det yderste led: Forhandlerne og kunderne - det strategiske sigtepunkt.
En lastbil kan ikke stå alene- Vi skal lære af forhandlerne for bedre at støtte dem, siger Carsten Abel og henviser til, at det ikke længere er nok at sælge en lastbil - man skal helst have en holistisk leverance af både bil, service, trailere, finansiering, flådestyring, reservedele o.s.v. Og på europæisk plan har Volvo kun 2,2 procent af dette totalmarked, så der er nok at komme efter.
I den nordiske Volvo-region opererer man med Truckcentre i hvert af de fire lande, som trækker på tre kasser Retail (leder Helge Ottesen), Commercial Trucks plus flådesalg (Anton Freiesleben med støtte af Anders Mikklesen, Christen Strømsted og Niklas Orre og på flådesiden. bl.a. Nicholas Kjær, og Kaj Hattens). Eftermarked (ubesat).
Truck Center Danmark har Carsten Abel som leder - og det er fortsat ham, som er "kransekagefigur" for Volvo Lastbiler i Danmark. I Volvo Truck Center København bliver nøglefigurerne foruden Carsten Abel, Henrik Kyst, Remi Nikolajsen, Erik Nielsen.
Klaus Klyver for ansvaret for samarbejdet med forhandlerne i Danmark. Ny chef for marketing og PR i Danmark er Peter Andersen, som kommer fra MAN.
-----