Hammeren falder - og det koster dyrt
Mange blokvognstransportører bør nok lade tanken til gravemaskinen stå
På årsmødet i KRAN BLOK ERFA kom det frem, at politiet ikke længere ser gennem fingrene med dem, der ulovligt transporterer brændstoftanken til en gravemaskine eller en dozer på en blokvogn sammen med maskine, hvis ikke køretøj og personale opfylder bestemmelserne for transport af emballage/tanke (ADR-reglerne).
Ofte er det et konkurrencespørgsmål, når kunden ringer og skal have flyttet sin entreprenørmaskine - kan transportøren også tage olietanken med?
Mange vognmænd har sagt til Trans Inform, at de simpelthen mister opgaven, hvis ikke de tager tanken med - tom eller med indhold.
Men transportørerne bør nok tænke sig om en ekstra gang, inden de siger ja til at tage brændstoftanken med på blokvognen sammen med f.eks. gravemaskinen. På årsmødet i Odense blev det nævnt, at bøderne ligger i en størrelse på 12.000 kr. til vognmanden og 6.000 kr til chaufføren, hvis der ikke er orden i tingene, når politiet får fat på transporten.
Reglerne kortVed transport af emballage, der indeholder dieselolie (UN 1202) med mindre end frimængden på 1000 liter gælder følgende: Emballagen skal fastgøres forsvarligt, emballagen skal afmærkes med fareseddel nr. 3 og UN1202 (i henhold til ADR), der skal være en ildslukker på mindst 2 kg eller en med tilsvarende ydeevne, der skal være et transportdokument som opfylder bestemmelserne i henhold til ADR 1.3.1, og det er selvfølgelig forbudt at ryge under og af- og pålæsning.
Til gengæld er der ikke noget krav om, at chaufføren har et ADR bevis men blot anden uddannelse/instruktion i henhold til kapitel 1.3.1 i ADR. Der er heller ikke krav om nogen sikkerhedsrådgiver ved transport af frimængden (under 1000 liter) og der er heller ikke krav om afmærkning af vogntoget.
Er der tale om en urenset og tom tank, der benyttes som lokalt depot, gælder følgende under transport: tanken skal være fornuftig stuvet og forsvarligt fastgjort, tanken skal være afmærket med fareseddel nr. 3 på begge sider og på bagenden af tanken, der skal være orange skilte med advarselsnumre foran og bag på køretøjet/vogntoget. Der skal medbringes mindst en 6 kg ildslukker, virksomheden skal have udpeget en sikkerhedsrådgiver, som skal være anmeldt til Beredskabsstyrelsen.
Skærpede krav ved 450 - 3000 literVed transport af entreprenørtanke, der har en kapacitet mellem 450 liter og 3000 liter gælder følgende bestemmelser: De må ikke udvendig være tilsmudset af farligt gods, tanken skal være forsvarlig lukket, så indholdet ikke kan komme ud, og tanken skal være i god stand. Køretøjet der udfører transporten skal, hvis tanken har en kapacitet på over 1.000 liter og er taget i brug efter 1. oktober 2001, ADR godkendes, være forsynet med advarselsnumre foran og bag på køretøjet / vogntoget. Der skal være en stopklods pr. køretøj, to selvstående advarselsmarkeringer, et stk. advarselsvest til hvert medlem af køretøjets besætning, der også hver skal have et stk. håndlygte og det nødvendige udstyr i henhold til sikkerhedskort og de skriftlige anvisninger. Desuden skal der være to ildslukkere, i alt 12 kg.
Pulver, der er godkendt og forsynet med påskrift og plombe. Der skal være et transportdokument med angivelse af afsender og modtager, UN fareseddel nr. og EG UN1202, Dieselolie, 3, III, 1 stk. tank indeholdende f.eks. 1200 liter eller tom tank eller tankcontainer, 3, har sidst indeholdt UN1202, Dieselolie, 3, III.
Desuden skal der være sikkerhedskort/skriftlige anvisninger til forebyggelse af uheld og ulykker ligesom chaufføren skal medbringe sit ADR bevis, der igen betyder, at chaufføren skal have været på ADR kursus (grundkursus og specialiseringskursus tank).
Af øvrige forhold omkring denne form for transport gælder, at der ikke må befordres passagere, og at det er forbudt at ryge under af og pålæsning og i nærheden af tankkøretøjet, der holder stille.
Virksomheden skal også her udpege en sikkerhedsrådgiver, og oplyse navn samt personnummer på den pågældende til Beredsskabsstyrelsen.
-----