23948sdkhjf

Vognmand på forkant med teknikken

Ole Grønkjær Transport ApS kører allerede med partikelfiltre på fire lastvogne og to er netop monteret med cyklist- og bakvideokameraer

Ole Grønkjær Transport ApS kører allerede med partikelfiltre på fire lastvogne og to er netop monteret med cyklist- og bakvideokameraer



Ole Grønkjær Transport ApS runder 35 år på hovedstadens asfalt i næste måned. Vognmandsvirksomheden med speciale i entreprenørkørsel har siden august 2002 holdt til på Avedøre Holme, hvor vognmand Ole Grønkjærs 19 lastvogne deler adresse med lastbil- og personvognsværkstedet Auto-Electric I/S. For vognmand Ole Grønkjær, 56 år, har siden 1989 drevet sit eget autoværksted.

Ole Grønkjær blev oprindeligt uddannet automekaniker på Opel og Chevrolet personvogne hos Andersen & Martini på Amerikavej på Amager. Men efter værnepligten hos Garderhusarerne i Næstved, købte den da 20-årige Ole Grønkjær en ældre Bedford lastvogn med tiplad og begyndte at køre med asfalt for Københavns Kommune.

- Jeg fik først mit næringsbrev - som man jo skulle have dengang - et år senere, indrømmer Ole Grønkjær og klukker.

I starten kørte han for den for længst hedengangne vognmandsforretning Thorning-Christensen. Men efterhånden blev forretningen mere og mere selvstændig og efter fire-fem år ansatte han den første chauffør.

Svar på tiltale

Vognparken er i dag vokset til 19 lastvogne. Ole Grønkjær Transport ApS beskæftiger 18 chauffører og tre medarbejdere - inklusive vognmanden selv - i administrationen.

- De sidste par år har jeg næsten ikke rørt en lastbil, fortæller Ole Grønkjær i det åbne kontorlandskab, som han deler med virksomhedens daglige leder Susanne og kontorassistenten Sille.

Værkstederne beskæftiger 11 mekanikere, der sammen med chauffører og kunder, giver et konstant gennemtræk af mennesker på kontoret. Kun få kommer forbi uden en kvik bemærkning, og Ole Grønkjær er altid leveringdygtig med et passende svar.

Ole Grønkjær Transport har netop fået leveret en ny Scania 124/340, der erstatter en lastvogn fra 1986 med en nyere kran, der er sendt til Estland.

- Vi skifter ikke lastbiler efter en fast plan. De holder jo godt, hvis man passer lidt på dem, siger Ole Grønkjær.

Partikelfiltre

Men selv om virksomheden selv passer materiellet, så betyder det ikke, at Ole Grønkjær Transport er teknologisk tilbagestående - tvært imod.

Virksomheden anskaffede to nye Volvoer og en Scania sidste år.

Tre af lastvognene er i dag udrustet med partikelfiltre, selv om Københavns Kommunes planer om en miljøzone, hvor partikelfiltre bliver et krav, næppe træder i kraft foreløbig.

- Det er ikke et krav, men det kommer i løbet af halvandet til to år. Vi eftermonterede det første partikelfilter sidste sommer, og vi monterer filter på den fjerde bil om kort tid. Selv om det ikke er et krav endnu, så er det altid godt, at være på forkant, mener Ole Grønkjær.

Prisen for partikelfilterne ligger omkring 60.000 kroner pr. lastvogn og Ole Grønkjær lægger ikke skjul på, at han også investerer i teknologien af hensyn til værkstedsforretningen.

- Der er ikke nogen større interesse på markedet endnu, men det skal nok komme. Prisen afhænger af lastbilen, men den vil falde, når der kommer gang i efterspørgslen, vurderer Ole Grønkjær.

Trafiksikkert TV

Ole Grønkjær Transport er også med fremme i front, når det gælder trafiksikkerhed.

Virksomheden havde monteret det første kombinerede cyklist/bak-kamera, da Trans-Inform besøgte virksomheden og det andet var ved at blive monteret ude på værkstedet.

Teknikken består af to videokameraer - et cyklistkamera, der forbedrer chaufførens overblik ved højresving og et bakkamera, der er monteret bag på forvognen.

- H. Nielsen & Sønner, der lige har fået en pris af Dansk Cyklistforbund kom først. Der er mange cyklister, der ikke forstår, hvornår de er synlige for chaufføren, og hvor de blinde vinkler er. Det problem bidrager videokameraet til afhjælpe. Samtidig så er det lettere at se personer i mørkt tøj, når det er mørkt, fortæller Ole Grønkjær.

Videobillederne vises på et stort display, af den type som også anvendes til GPS-navigation og systemet skifter automatisk fra cyklist-kameraet til bak-kameraet, når lastvognen sættes i bakgear.

- Nu skal vores chauffører teste systemet og opsamle erfaringer. Så afgør vi, om det skal monteres i alle lastbiler, siger Ole Grønkjær.

København

Ole Grønkjær Transport kører stadig primært i hovedstadsområdet, men de 11 treakslede og 8 fireakslede lastvogne - alle med kran - kan ses over det meste af Sjælland.

- Vi har fast to biler på Sydsjælland og en i Nordsjælland, der kører med kabler for TDC, fortæller Ole Grønkjær.

Vognmanden erkender blankt, at der ikke er megen fritid til overs, når man driver to virksomheder. Den der er, bruges på haven i huset i Greve eller på rejser til så forskellige steder som Kina, Cuba og USA.

Han erkender, at det er meget mere kompliceret at være vognmand i dag, end den gang han startede for snart 35 år siden. Især myndighedernes krav er skærpet voldsomt.

- Men det er ikke nødvendigvis en dårlig udvikling. Det har bidraget til at højne standarden. Jeg har her til morgen fået et brev fra arbejdstilsynet, der meddeler, at de kommer på besøg i fem timer, hvor de blandt andet skal interview chaufførerne. Det giver selvfølgeligt lidt ulejlighed, men samtidig så hjælper det os til at blive bedre. Men kontrollen medvirker også til at forhindre, at der er nogen, der snyder på vægtskålen, og det syntes jeg er helt fint, siger Ole Grønkjær.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062