Hvad de ikke ved om modulvogntog...
Trans Informs lastbil-ekspert Finn Bjerremand er overrasket over, hvor megen uvidenhed, der luftes i debatten om modulvogntog og giver her en opklarende kommentar
Debatten om modulvogntogene har taget en drejning, der mest er præget af uvidenhed. Således kunne man forleden læse i en af de store aviser, at man faktisk tror, at der skal laves omladningscentraler.
Det må være fordi man overhovedet ikke har sat sig ind i hele fidusen ved modulvogntogene - og sandsynligvis aldrig har set et modulvogntog i praksis.
Der skal nemlig ikke lastes om. Der er jo ikke tale om en banevogn, hvor godset skal over på en lastvogn for videre transport, når sporene holder op. Uanset om man bryder sig om ideen med modulvogntogene, så bør man holde sig til fakta.
Bliver til standardkøretøj på almindelig vejDet er sådan, at f.eks. en 13,6 m lang standardtrailer, der på en motorvejsstrækning indgår som en del af et 25,25 m langt modulvogntog, ved overgang til almindelig vejnet blot kobles af dollyen, der er tilkoblet efter en lang forvogn.
I stedet bliver traileren koblet efter en almindelig sættevognstrækker hvorefter vogntogslængden kun er de sædvanlige 16,5 m .
Der er altså blot tale om, at vogntoget kobles om. Der behøver ikke ske nogen fysisk omladning af godset.
Kørsel på de danske motorveje, samt motortrafikveje, og hvor der i øvrigt er blåt vejnet kræver dog næppe nogen form for ændringer. Man udsteder i forvejen uden problemer helårstilladelser til en totallængde på 30 m med langgods på udtrækssættevogne, der må køre næsten overalt. Dér hvor denne type sættevogne kan køre, kan modulvogntogene også køre.
Det vil være godt hvis flere af debattørerne i denne debat ville sætte sig lidt mere ind i tingene, inden de begynder at stille spørgsmål, kritisere og udtale sig.
-----