Forhastet nej til modulvogntog
Et forsøg med modulvogntog på danske veje blev skudt ned i dagbladet Børsen - men trafikministeren er stadig positiv efter rapport
Fordelene ved de 25,25 meter lange modulvogntog efter svensk model er til at føle på. En bedre økonomi for vognmanden, færre lastvogne på vejene og et bedre miljø.
Derfor har der også været betydelig politisk velvilje over for tanken om et forsøg med modulvogntog på danske veje. Og sidste år gik trafikministeriet så i gang med et udredningsarbejdet omkring modulvogntog.
Men tirsdag 10. marts skrev dagbladet Børsen, at forsøget med modulvogntog er faldet til jorden, før det kom i gang. Ifølge Børsen havde Vejdirektoratet indstillet til regeringen, at den afviser forsøg med de godt 25 meter lange vogntog, der har kørt i årevis i Sverige og Finland.
Vejdirektoratet udsendte samme dag en pressemeddelelse, der dementerede oplysningerne i Børsens artikel.
- Jeg ved ikke, hvor Børsen har historien fra. Men det er ikke korrekt, at Vejdirektoratet har afgivet indstilling til regeringen. Vi er slet ikke færdig med vores rapport endnu, siger en undrende pressechef Jan Wildau, Vejdirektoratet til Trans-Inform.
To dage senere offentliggjorde trafikministeriet resultatet af en intern udredning og trafikminister Flemming Hansen udtaler:
- Jeg vil nu overveje, om vi kan lave en forsøgsordning, hvor der gives tilladelse til kørsel med modulvogntog på en begrænset del af vejnettet i Danmark - primært på de statslige motorveje, siger Flemming Hansen.
Den ministerielle forsigtighed skyldes først og fremmest, at selv et begrænset forsøg vil kræve ombygning af vejkryds, rundkørsler og tilkørsler, for at skabe plads til de lange vogntog. En regning, som trafikministeren ikke ønsker at betale.
- Analyserne viser, at det er billigere for vognmændene og faktisk også bedre for miljøet, hvis vognmændene kan få lov til at anvende modulvogntog. Indførelse af modulvogntog vil skabe behov for justeringer af vejnettet og for anlæg af omkoblingspladser. Mit udgangspunkt er, at vi må undersøge modeller, som hovedsageligt finansieres af transporterhvervet selv. Det er jo dem, der får fordelene, udtaler Flemming Hansen.
Ministerens forsigtigt positive reaktion på den 79 sider lange udredning bliver modtaget med slet skjult lettelse i vognmandskredse.
- For DTL er det afgørende, at vi hurtigt kommer i gang med en reel forsøgsordning med modulvogntog i Danmark. Det er vigtigt hurtigt at fastlægge et fornuftigt vejnet med fornuftige tilslutningsveje for modulvogntogene. DTL lægger op til forhandling om en rimelig løsning. For transporterhvervet er der ikke tale om alt eller intet, udtaler DTL's ordførende direktør Michael Svane i en kommentar.
Han har i Børsen udtrykt åbenhed over for tanken om at transporterhvervet selv skal bidrage til de nødvendige anlægsarbejder, men påpeger at modulvogntogene ikke kun er en gevinst for erhvervet, men for samfundet som helhed.
-----