23948sdkhjf

Hvad venter vi egentlig på?

Mange vognmænd spørger ofte hvordan det går med ideen om modulvogntog i Danmark

Mange vognmænd spørger ofte hvordan det går med ideen om modulvogntog i Danmark



Hvordan går det med rapporten, der skulle afdække en masse forhold omkring mo-dulvogntog i Danmark?

Dette spørgsmål hører man ofte i vognmands- og lastbilkredse, fordi mange i øjeblikket er afventende, inden de indkøber nyt materiel. Det kan jo være, at der skal købes treakslede forvogne og dollyer som kan trække løse 13,6 m trailere.

Tilsyneladende er der ventetid på rapporten, der jo for længst burde have været færdig. Måske ligger den og samler støv et eller andet sted - hvem ved.

I mens kan vi se hvordan det går i udlandet.

I Kosovo kan man godt

Vi har bl.a. set på et land som Kosovo, der er en del af det tidligere Jugoslavien, hvor man bestemt ikke har nogen god infrastruktur. Men til trods for dette går det helt fint med at be-nytte de svenske 24 m vogntog til at transportere materiel rundt i landet og ud til de om-kringliggende lande.

I dette land har vejnettet aldrig været gearet til lange lastvognstog, og der er heller aldrig blevet lavet rapporter om, hvorvidt man kunne køre med blot 20 meter lange vogntog.

Alligevel går det tilsyneladende helt fint for det svenske forsvar, der i meget stor stil be-nytter de lange 24 m vogntog, som under kørsel kræver den samme mængde plads som modulvogntogene på 25,25 m, fordi den totale akselafstand fra forreste til bagerste aksel i vogntoget er kortere på et 25,25 m langt modulvogntog end på et typisk svensk 24 m vogntog.

Sværere er det altså ikke...

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062