Digital fartskriver udsat
EU-regler kræver at alle nyindregistrerede lastvogne skal udstyres med en digital fartskriver fra 5. august i år - problemet er bare, at den digitale fartskriver ikke findes
EU's transportkommissær Loyola de Palacio har meddelt, at medlemslandene kan fortsætte med at indregistrere lastvogne og busser med en mekanisk fartskriver efter 5. august, selv om EU's regler kræver at fartskriveren skal være digital.
Kommissærens dispensation kommer, fordi den digitale - og snydesikre - fartskriver ikke er klar. Tekniske problemer - og bureaukratiske forsinkelser i EU - har betydet, at de fabrikker, der skal levere de digitale fartskrivere endnu ikke har fået den nødvendige typegodkendelse.
Dispensationen - eller det såkaldte moratorium - betyder populært sagt, at EU lægger reglerne om den digitale tachograf død indtil videre, og at Kommissionen ikke vil straffe medlemslandene, der jo principielt ikke overholder reglerne.
Men medlemslandene kan selv sætte reglerne i kraft, forudsat at den digitale fartskriver er tilgængelig.
Den digitale fartskriver skal sammen med et unikt elektronisk ID-kort med hukommelse til chaufførerne, sikre at der ikke svindles med køre/hviletidsreglerne.
Der er ikke fastsat nogen ny startdato og de digitale fartskrivere forventes tidligst klar i starten af 2006.
-----