Her er der sport i utraditonelle løsninger
Der findes stadig danske opbyggere der også kan løse de specielle opgaver
Der bliver færre og færre danske opbyggervirksomheder i takt med, at der kommer stadig flere færdige opbygninger fra udlandet. Men der findes stadig danske virksomheder, som kan løse komplicerede opgaver og konstruere fornuftige løsninger.
En af virksomhederne er Brande Vognfabrik ApS i Brande, der er kendt for både at lave funktionelle og pæne transportløsninger.
Virksomheden, der ejes af Jens Arne Thomsen, har nærmest gjort det til en sport at løse utraditionelle opgaver. Så ud over blot at bygge lad til forskellige køretøjer, tilbyder den midtjyske opbyggervirksomhed nu også mere specialiserede løsninger.
Vi har besøgt Brande Vognfabrik, som netop den dag, vi var på besøg afleverede et nyt specialkøretøj til en sjællandsk kunde.
Unik løsningDer er tale om en ny treakslet Scania lastvogn, med lang akselafstand, som har en tvangsstyret bogieaksel, der har fået bygget et noget specielt lad på.
Kunden Dansk Hormolinmuld ApS i Ballerup, udfører total vedligeholdelse af grønne områder og boldbaner, og har derfor behov for en lastvogn, som både kan køre traditionel pallegods og samtidig kan transportere selvkørende maskiner, der selv skal kunne køre ombord på lastvognen via en lidt anderledes rampeløsning.
For at efterkomme det behov, har Brande Vognfabrik konstrueret den bagerste del af ladet, så det kan knække. Det vil sige, at bagenden kan sænkes hydraulisk fra vandret og ned mod jorden. Desuden er bagenden udstyret med en løftebagsmæk, der med ladet i vandret plan fungerer som en normal læssebagsmæk - men med den bagerste del af ladet sænket helt ned kan virke som rampe for det sidste stykke fra ladet og ned til jorden, så lettere selvkørende maskiner nemt kan køre op på ladet.
Højt sikkerhedsniveauDet specielle udstyr omfatter også et hydraulisk spil, der er monteret foran forsmækken, som kan benyttes til at trække evt. køretøjer op på ladet.
For at sikre det højeste sikkerhedsniveau både under kørsel og ved manøvrering, er der monteret flere kameraer. Dels oppe under solskærmen med retning ud foran højre forhjul, dels på siden af førerhusets bagerste del i højre side og endelig i bagenden.
Arbejdslys og lygtebom med rotorblink på taget er ligesom hele den hydrauliske bagende fjernbetjent.
For at sikre, at læssebagsmækken ikke mister grebet, når et køretøj er på vej op ad rampen, er systemet konstrueret således, at to tapper automatisk skydes ud og fastholder læssebagsmækken i plan med ladbunden.
Arbejdslyset mellem bogieakslerne skydes ud via fjernbetjening, så lamperne sidder beskyttet under kørslen, men giver det nødvendig lys ved lasteoperationer.
På begge sider af vognen er der under ladet påbygget nogle meget flotte rustfrie værktøjskasser med plads til meget værktøj og grej.
En af mange løsningerScania-chassiset, der er af typen 114 med en 340 hk motor, er leveret af Poulsen Biler ApS i Padborg, mens Linde Lak i Brande har stået for den flotte lakering. Dette køretøj er ét ud af mange løsninger, som kører ud af portene hos Brande Vognfabrik.
Firmaet har gennem de seneste par år bygget mange blokvognstrækkere op, ligesom der også er blevet bygget ophæng til hængende transport af vindmølletårne.
Brande Vognfabrik blev startet i maj 1993 efter, at Jens Arne Thomsen havde været chef for den tidligere PNO Vognfabrik i Brande.
I 1999 flyttede Brande Vognfabrik ind i en ny og moderne fabrik, hvor der i dag er beskæftiget 12 - 14 medarbejdere.
-----