Skab klare retningslinier om alkohol
ATL anbefaler, at alle transportvirksomheder har en alkoholpolitik, fordi klare regler er gode at have, hvis en medarbejder viser sig at have misbrugsproblemer
André Rouvillain, der er afdelingschef i ATL, anbefaler virksomheder at have en alkoholpolitik som en naturlig del af personalepolitikken.
- Det bedste er, at virksomhedens indehaver selv ved, hvordan han vil håndtere situationen, hvis en medarbejder drikker i arbejdstiden. Hvis ikke et firma har en alkoholpolitik kan det betyde en mistet mulighed for at bortvise en medarbejder, siger André Rouvillain, der blandt ATLs medlemmer oplever en stor interesse for alkoholpolitik. Interessen viser sig ofte ved møder i ATL, hvor organisationen fortæller om løn- og ansættelsesvilkår.
- Der er alkoholproblemer et godt eksempel, og når jeg nævner det, er der altid en masse konkrete spørgsmål om, hvordan en virksomhed skal og kan forholde sig til alkoholproblemer, hvordan det kan kontrolleres m.v., siger André Rouvillain.
Alkohol og lastbilerHan konstaterer, at vognmænd generelt har en meget klar holdning om, at alkohol og lastbilkørsel ikke passer sammen.
- Det afspejler den generelle udvikling i samfundet om, at spirituskørsel ikke er in. En lastbil på 48 tons er en dræbermaskine i hænderne på en fuld chauffør, og hvis der sker et uheld, føler vognmanden sig personligt ansvarlig, siger André Rouvillain, der anslår, at mellem 25 og 50 procent af alle vognmandsfirmaer har en nedskreven alkoholpolitik.
- Og 99 procent har en holdning om, at kørsel og spiritus ikke hænger sammen.
Når ATL rådgiver firmaer om alkoholpolitik er det med udgangspunkt i firmaets kultur, for en alkoholpolitik skal passe til firmaet.
- Det duer ikke med en streng politik, hvis vognmanden selv byder på øl fredag eftermiddag. Der er forskellige niveauer fra en politik, der tillader øl hver fredag eftermiddag til firmaer, hvor der under ingen omstændigheder må drikkes alkohol, siger afdelingschefen i ATL.
Benhårde- Nogle virksomheder er benhårde og hvis en medarbejder drikker alkohol i arbejdstiden, er det ud med vedkommende. Andre taler med den medarbejder, der har et misbrug, og forsøger at støtte ham. I de virksomheder er der en vis tolerance, hvis medarbejderen selv gør noget ved sit problem, men hvis han ikke gør det, er det ud, siger André Rouvillain, som jævnligt bliver kontaktet af vognmænd, der har en medarbejder med et misbrugsproblem. Og derfor kan afdelingschefen i ATL kun anbefale klare retningslinier om alkoholpolitik, så både medarbejder og virksomhed præcist ved, hvor de står.
-----